Dołącz do czytelników
Brak wyników

Modyfikacja karty do prowadzenia logopedycznych badań diagnostyczno-przesiewowych

Artykuły z czasopisma | 19 września 2017 | NR 5
75

W logopedycznych badaniach przesiewowych prowadzonych w przedszkolu i szkole można wykorzystać do zapisu wyników badań ,,Kartę badania diagnostyczno-przesiewowego”, która została opracowana do opisu badań własnych. Karta ta w czasie trwania praktyki logopedycznej została zmodyfikowana i dostosowana do potrzeb logopedów.

»

Obecna propozycja karty stanowi modyfikację arkusza opublikowanego w artykułach: „Zaburzenia mowy u dzieci rozpoczynających naukę szkolną i ich wpływ na trudności w zakresie czytania i pisania” i „O potrzebie ujednolicenia logopedycznych badań przesiewowych” (prowadzonych w przedszkolach i szkołach podstawowych1. W obecnej wersji karta została rozbudowana, pojawiły się dodatkowe stwierdzenia dotyczące oceny logopedy na poszczególnych etapach badania, została dostosowana do potrzeb związanych z kształceniem logopedów.

Badanie sprawności komunikacyjnej może się odbywać podczas rozmowy kierowanej, dotyczącej najczęściej spraw bliskich dziecku, np. sposobów spędzania wolnego czasu, wakacji, ferii, świąt.

Logopedyczne badanie diagnostyczno-przesiewowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym obejmuje ocenę następujących obszarów:

1. Kompetencja językowa i komunikacyjna

2. Sprawność systemowa i komunikacyjna

 Wymienione powyżej zakresy wpisujemy w pierwsze tabelki karty i wypełniamy na podstawie oceny przebiegu całości prowadzonego badania diagnostyczno-przesiewowego. Wstępnej oceny kompetencji językowych i komunikacyjnych oraz sprawności systemowych i komunikacyjnych dokonujemy od momentu wejścia dziecka do gabinetu już na podstawie pierwszego kontaktu z dzieckiem. Badanie sprawności komunikacyjnej może się odbywać podczas rozmowy kierowanej, dotyczącej najczęściej spraw bliskich dziecku, np. sposobów spędzania wolnego czasu, wakacji, ferii, świąt. Możemy zaproponować ułożenie historyjki obrazkowej oraz wypowiedź spontaniczną na temat zademonstrowanej ilustracji, np. „Na placu zabaw” z zestawu pomocy H. Rodak i H. Nawrockiej „Od obrazka do słowa”.

3.            Artykulacja najczęściej zaburzonych głosek

Badania własne dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym wskazują na grupy głosek najczęściej zaburzonych. Proponuję w badaniach przesiewowych sprawdzić ich artykulację. Sprawność artykulacyjna dzieci powinna być poddana obserwacji: wzrokowej, słuchowej i dotykowej podczas całego badania logopedycznego. Do określenia rodzaju i charakteru zaburzenia artykulacji można wykorzystać:

a) nazywanie obrazków na podstawie zmodyfikowanego kwestionariusza obrazkowego H. Rodak i H. Nawrockiej. „Od obrazka do słowa”;

b) wypowiedź na temat obrazka sytuacyjnego;

c) powtarzanie – można użyć próby do badania kinestezji artykulacyjnej oraz powtarzanie zdań za badającym:

Jasio ni...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy