Metoda na metodę – w czym wybierać i czym się kierować w doborze?

Temat numeru

Logopeda praktyk nieustannie zmaga się z zasadniczymi pytaniami: jaką metodę lub technikę wybrać? Czy jedną wiodącą, czy wiele zróżnicowanych równolegle? Czy można łączyć ze sobą techniki bez szkody w ich efektywności? Czy można modyfikować metody i techniki?

Metoda, technika, metodyka, metodologia?

Omawianie metod znanych i stosowanych w logopedii pragnę rozpocząć od usystematyzowania pojęć, które wiążą się z metodą. Często w ujęciu praktycznym granice znaczenia między nimi zacierają się lub bywają nieostre.
Metoda – jest to zespół celowych, określonych czynności, realizowany za pomocą odpowiednio dobranych środków. Metodą nazywamy też systematycznie stosowany sposób pracy, który ma doprowadzić do rozwiązania danego problemu. Mając na myśli działania logopedyczne, tym problemem jest osiągnięcie zamierzonego celu w diagnozie, profilaktyce lub terapii.
Pojęciem, które w potocznym rozumieniu dość często stosowane jest wymiennie do „metody”, jest „technika”. Technika jest to sposób działania oraz biegłość w określonym działaniu. Najczęściej technika ma węższy zakres niż metoda – można wyróżniać szereg technik związanych z realizacją danej metody. Czasami można powiedzieć, że uszczegółowiona metoda staje się techniką.
W odniesieniu do przyjętego sposobu postępowania mówimy często o metodyce. Metodyka jest to ustandaryzowane dla danego obszaru podejście do rozwiązywania problemów. Podstawowe pytanie, na które staramy się znaleźć odpowiedź w metod...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI