Metoda na metodę – w czym wybierać i czym się kierować w doborze?

Temat numeru

Logopeda praktyk nieustannie zmaga się z zasadniczymi pytaniami: jaką metodę lub technikę wybrać? Czy jedną wiodącą, czy wiele zróżnicowanych równolegle? Czy można łączyć ze sobą techniki bez szkody w ich efektywności? Czy można modyfikować metody i techniki?

Metoda, technika, metodyka, metodologia?

Omawianie metod znanych i stosowanych w logopedii pragnę rozpocząć od usystematyzowania pojęć, które wiążą się z metodą. Często w ujęciu praktycznym granice znaczenia między nimi zacierają się lub bywają nieostre.
Metoda – jest to zespół celowych, określonych czynności, realizowany za pomocą odpowiednio dobranych środków. Metodą nazywamy też systematycznie stosowany sposób pracy, który ma doprowadzić do rozwiązania danego problemu. Mając na myśli działania logopedyczne, tym problemem jest osiągnięcie zamierzonego celu w diagnozie, profilaktyce lub terapii.
Pojęciem, które w potocznym rozumieniu dość często stosowane jest wymiennie do „metody”, jest „technika”. Technika jest to sposób działania oraz biegłość w określonym działaniu. Najczęściej technika ma węższy zakres niż metoda – można wyróżniać szereg technik związanych z realizacją danej metody. Czasami można powiedzieć, że uszczegółowiona metoda staje się techniką.
W odniesieniu do przyjętego sposobu postępowania mówimy często o metodyce. Metodyka jest to ustandaryzowane dla danego obszaru podejście do rozwiązywania problemów. Podstawowe pytanie, na które staramy się znaleźć odpowiedź w metod...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Dr n. hum., pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Gdańskiego, adiunkt w Katedrze Logopedii UG, kierownik Podyplomowych Studiów Emisji i Higieny Głosu UG. Wykształcenie: polonista, językoznawca, logopeda (specjalizacje: neurologopedia, logorytmika, emisja głosu). Od ponad dwudziestu lat zajmuje się logopedią zarówno teoretycznie, jak i praktycznie. Jest autorką licznych publikacji naukowych, a także współautorką podręczników akademickich z logopedii i neurologopedii. Autorka książki Głos jako narzędzie oraz multimedialnych programów terapeutycznych (Czytam i piszę, Multimedialna logorytmika). Prowadzi warsztaty i szkolenia dla nauczycieli i terapeutów z zakresu logopedii i logorytmiki, oraz dla rożnych grup zawodowych z zakresu wystąpień publicznych i komunikacji językowej. Więcej informacji oraz lista publikacji: www.logawt.republika.pl.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI