Metoda, technika, metodyka, metodologia?
Omawianie metod znanych i stosowanych w logopedii pragnę rozpocząć od usystematyzowania pojęć, które wiążą się z metodą. Często w ujęciu praktycznym granice znaczenia między nimi zacierają się lub bywają nieostre.
Metoda – jest to zespół celowych, określonych czynności, realizowany za pomocą odpowiednio dobranych środków. Metodą nazywamy też systematycznie stosowany sposób pracy, który ma doprowadzić do rozwiązania danego problemu. Mając na myśli działania logopedyczne, tym problemem jest osiągnięcie zamierzonego celu w diagnozie, profilaktyce lub terapii.
Pojęciem, które w potocznym rozumieniu dość często stosowane jest wymiennie do „metody”, jest „technika”. Technika jest to sposób działania oraz biegłość w określonym działaniu. Najczęściej technika ma węższy zakres niż metoda – można wyróżniać szereg technik związanych z realizacją danej metody. Czasami można powiedzieć, że uszczegółowiona metoda staje się techniką.
W odniesieniu do przyjętego sposobu postępowania mówimy często o metodyce. Metodyka jest to ustandaryzowane dla danego obszaru podejście do rozwiązywania problemów. Podstawowe pytanie, na które staramy się znaleźć odpowiedź w metod...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.
Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.