Dzieci romskie

Istota i specyfika działań logopedycznych wobec dzieci ze środowiska romskiego edukujących się w szkole podstawowej

Z praktyki logopedy

Z uwagi na odmienność kulturową i językową dzieci romskie stanowią niewątpliwie specyficzną i szczególną grupę uczniów podejmujących edukację w systemie kształcenia państwa, w którym aktualnie zamieszkują. W Polsce, z formalnego punktu widzenia, uczniowie romscy mają pełne prawo do nauki na każdym z istniejących poziomów systemu oświaty.
 

W polskim kręgu kulturowym, politycznym, społecznym i prawnym uczniowie romscy uzyskują status ucznia adekwatny do istniejących zapisów prawa oświatowego w wymiarze strukturalnym, merytorycznym i organizacyjnym (Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty  Dz. U. z 1991 r. Nr 95, poz. 425). 

POLECAMY

Wymiar strukturalny odnosi się do kwestii obowiązującej w danym kraju struktury systemu oświaty. Obejmuje poszczególne etapy edukacji, począwszy od etapu kształcenia przedszkolnego, poprzez szkolnictwo podstawowe gimnazjalne, średnie, po szkolnictwo na poziomie studiów wyższych. Wymiar merytoryczny egzemplifikuje się postulowanym i faktycznie realizowanym celem kształcenia (podstawa programowa, programy nauczania). Wymiar organizacyjny to planowanie pracy uczniów i nauczycieli, zajęć obo...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Prof. zw. dr hab. nauk humanistycznych, członek Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Na stałe związana z Katedrą Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (Wydział Nauk Społecznych). Profesor tytularny nauk humanistycznych, pedagog specjalny: tyflopedagog, surdopedagog, logopeda; teoretyk i praktyk. Jej zainteresowania naukowe dotyczą zagadnień wspomagania rozwoju, edukacji i rehabilitacji dzieci, młodzieży oraz osob dorosłych z niepełnosprawnością sprzężoną (szczegolnie głuchoniewidomych), niepełnosprawnością słuchową, wzrokową oraz zaburzeniami mowy, także komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Jest autorką ponad 300 artykułow naukowych i popularnonaukowych oraz 11 książek autorskich i 4 pod redakcją naukową, m.in. takich jak: Komunikacja alternatywna osób głuchoniewidomych (red.), Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2008, Osoba z zespołem wad wrodzonych i jej rozwój – problemy psychopedagogiczne. Studium wybranych zespołów i przypadków, Wydawnictwo Akapit, Toruń 2011, Niepełnosprawność sprzężona – wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2015.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI