Dzieci romskie

Istota i specyfika działań logopedycznych wobec dzieci ze środowiska romskiego edukujących się w szkole podstawowej

Z praktyki logopedy

Z uwagi na odmienność kulturową i językową dzieci romskie stanowią niewątpliwie specyficzną i szczególną grupę uczniów podejmujących edukację w systemie kształcenia państwa, w którym aktualnie zamieszkują. W Polsce, z formalnego punktu widzenia, uczniowie romscy mają pełne prawo do nauki na każdym z istniejących poziomów systemu oświaty.
 

W polskim kręgu kulturowym, politycznym, społecznym i prawnym uczniowie romscy uzyskują status ucznia adekwatny do istniejących zapisów prawa oświatowego w wymiarze strukturalnym, merytorycznym i organizacyjnym (Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty  Dz. U. z 1991 r. Nr 95, poz. 425). 

POLECAMY

Wymiar strukturalny odnosi się do kwestii obowiązującej w danym kraju struktury systemu oświaty. Obejmuje poszczególne etapy edukacji, począwszy od etapu kształcenia przedszkolnego, poprzez szkolnictwo podstawowe gimnazjalne, średnie, po szkolnictwo na poziomie studiów wyższych. Wymiar merytoryczny egzemplifikuje się postulowanym i faktycznie realizowanym celem kształcenia (podstawa programowa, programy nauczania). Wymiar organizacyjny to planowanie pracy uczniów i nauczycieli, zajęć obo...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI