Diagnoza sprawności i płynności językowej a zaburzenia komunikacji

Współpraca ze specjalistą Otwarty dostęp

Wybór konkretnej metody oceny biegłości językowej lub jej formatu jest bezpośrednio związany z jej rozumieniem oraz z tym, co oznacza umiejętność porozumiewania się w języku obcym (Fulcher, Davidson 2007).

Chcesz lepiej poznać temat? Sprawdź nasz artykuł: Rodzaje błędów językowych

POLECAMY

Ocena biegłości językowej


Nasze spojrzenie na kompetencje językowe i sposoby ich rozwoju w języku obcym odgrywa zasadniczą rolę w doborze formatu testów, które stosuje się jako najlepsze metody oceny wyników osób uczących się. Podejście do testowania językowego znacznie się zmieniło i przesunęło w kierunku postrzegania biegłości językowej jako wielowarstwowego konstruktu, który obejmuje szeroki zakres zintegrowanych umiejętności i kompetencji (np. kompetencje socjolingwistyczne lub dyskursywne). W praktyce dla osób rozwiązujących testy, nauczycieli i innych specjalistów oznacza to, że takie pojęcia, jak ocena zintegrowana lub ocena oparta na wynikach zyskały większą popularność (Brown 2004). Wraz ze zwiększającą się dostępnością technologii testy adaptacyjne – rozwiązywane przy komputerze, a tym samym łatwiejsze w przeprowadzaniu ich na dużej liczbie uczących się w różnych warunkach – nabrały w ostatnich dziesięcioleciach dużego znaczenia. Biorący udział w teście otrzymują pytania odpowiednie do swojego poziomu, tj. komputer przechowuje odpowiedzi uczącego się i wykorzystuje te informacje „w celu określenia, które pytanie zostanie zadane w następnej kolejności” (Brown 2004: 14), przy czym wybiera pytania o odpowiednio większym lub mniejszym stopniu trudności.
 

Rodzaje testów


Jeśli chodzi o dostępne rodzaje testów, większość współczesnych miar kompetencji językowych można przyporządkować do jednej z czterech kategorii (Hughes 2003).

  • Testy biegłości – testy opracowywane w celu pomiaru ogólnych kompetencji językowych uczących się, określonych przez „specyfikację tego, co kandydaci muszą być w stanie zrobić w języku, aby mogli być uznani za biegłych” (Hughes 2003: 11). A zatem testy biegłości oceniają zdolność kandydata do komunikatywnego używania języka w warunkach rzeczywistych.
  • Testy osiągnięć – w przeciwieństwie do testów biegłości, testy osiągnięć mierzą język nauczony w wyniku nauczania (McNamara 2000). Są one zatem ściśle związane z procesem nauczania w ramach konkretnego programu lub kursu językowego. Głównym celem testów osiągnięć jest...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI