Diagnoza i terapia zaburzeń połykania na skutek chorób lub uszkodzeń neurologicznych

Z praktyki logopedy

Niewielu logopedów diagnozuje dysfagię u małych pacjentów. Problem ten jednak nie tylko wpływa na ich komfort życia, lecz często staje się podłożem odmiennych doświadczeń ruchowych. Te zaś kształtują motorykę oralną związaną z artykulacją.

Rozwój umiejętności jedzenia i picia nie przebiega w izolacji, jest bowiem związany z rozwojem innych funkcji. Samodzielne przyjmowanie pokarmów i płynów jest procesem, w którym etapowo i w odpowiednim czasie pojawiają się zmiany dotyczące całego organizmu dziecka – zarówno psychiczne, jak i fizyczne. Dzieje się to wraz z rozwojem w zakresie motoryki dużej i małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwoju komunikacji, ale również naśladowania i zabawy. Rozwój czynności pokarmowych należy analizować z perspektywy tempa i rytmu całego procesu, również w przypadku dzieci o zaburzonym rozwoju psychomotorycznym. Zaburzenia czynności fizjologicznych w zakresie ssania, gryzienia, żucia, połykania czy oddychania będą warunkowały pracę całego aparatu artykulacyjnego. Takie połączenie wymusza na logopedzie pełną diagnozę wymienionych czynności prymarnych (termin za D. Plutą-Wojciechowską).
Terapia zaburzeń połykania ma na celu wykształcenie umiejętności pobierania pokarmu przez usta bez aspiracji do dróg oddechowych za pomocą indywidualnie dobranego treningu. W tych oddziaływaniach niezwykle istotna jest współpraca interdyscyplinarna foniatry, laryngologa, logopedy, neurologa, fizjoterapeuty czy dietetyka. Przywrócenie efektywnego sposobu odżywiania powinno uwzględnić przede wszystkim wykształcenie odruchów obronnych i ochrony dróg oddechowych.

POLECAMY

Studium przypadku

Na przykładzie Pawła opisano studium przypadku dziecka z zaburzeniami połykania. Chłopiec urodził się w kwietniu 2014 r. przez cesarskie cięcie. Nastąpiło to w 25. tygodniu ciąży. Noworodek ważył 810 g, miał niewydolność oddechową i krążeniową, zespół zaburzeń oddychania, wrodzone zapalenie płuc wywołane przez paciorkowca, dysplazję oskrzelowo-płucną i wylewy dokomorowe drugiego stopnia. Odnotowano także poszerzoną przestań podtwardówkową. Ciąża od 23. tygodnia była podtrzymywana. Doszło do zakażenia grzybicznego i bakteryjnego. Ze względu na duże obciążenie spowodowane wcześniactwem i wczesnym ratowaniem życia zastosowano retinopatię drugiego stopnia. Następnie poddano chłopca laseroterapii. Obecnie ma dużą wadę wzroku, krótkowzroczność i astygmatyzm, wcześniej występował również oczopląs poziomy, który obecnie został zminimalizowany. Paweł jako wcześniak przeszedł liczne operacje ze względu na martwicze zapalenie jelit, które przez długi czas skutkowały zaburzenia...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Logopeda, pedagog specjalny, Terapeuta Metody Krakowskiej. Zajmuje się terapią dzieci z autyzmem, Zespołem Aspergera, afazją, niepełnosprawnością intelektualną, wadami genetycznymi, niepełnosprawnościami sprzężonymi. Założycielka Centrum Terapeutycznego „Od Głowy do Mowy” w Poznaniu, gdzie prowadzi diagnozę i terapię dzieci dotyczącą różnorodnych zaburzeń mowy i komunikacji, a także organizuje konsultacje dla rodziców. Specjalizuje się w stymulacji nabywania umiejętności komunikacji językowej u dzieci z zaburzeniami rozwoju. Prowadzi wykłady i ćwiczenia dla studentów, jest również autorem szkoleń i warsztatów dla terapeutów i nauczycieli.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI