„Co tu jest przeczytane?”

O trudnościach w czytaniu i pisaniu dzieci afatycznych

Z praktyki logopedy

Specyficzne trudności dzieci afatycznych w nauce czytania i pisania wymagają zróżnicowanych metod terapeutycznych. Niezwykle ważne przy tym są skuteczne motywowanie dzieci oraz wzajemna współpraca specjalistów i rodziców.

Język a czytanie i pisanie

Czytanie i pisanie są umiejętnościami kształtującymi się na fundamencie języka mówionego. Dlatego zaburzony rozwój mowy niekorzystnie wpływa na opanowanie kodu pisanego. U dzieci z niedokształceniem mowy o typie afazji nauka czytania i pisania przebiega często równolegle z nauką mówienia. „Dziecko zdrowe rozpoczyna naukę czytania i pisania wtedy, gdy ma już ukształtowaną mowę, czyli ma opanowany kod foniczny, który stanowi bazę dla kodu graficznego. U dziecka z afazją obydwa kody są w trakcie opanowywania, co nie ułatwia skomplikowanej nauki czytania i pisania”1.
W literaturze podkreśla się związek między zaburzeniami w rozwoju mowy oraz trudnościami w opanowaniu czytania i pisania. Davies i Widdowson2 są zdania, że nauka czytania i pisania polega przede wszystkim na przenoszeniu kompetencji komunikacyjnej na tę formę działania językowego, którą stanowi czytanie i pisanie.

POLECAMY

Według wymienionych autorów, czytanie to odbiór wypowiedzi, który polega na rozpoznawaniu znaków, interpretacji struktury i znaczenia. Natomiast pisanie to budowanie wypowiedzi, polegające na manipulowaniu systemem graficznym, kodowaniu strukturalnym i znaczeniowym. Dobrze rozwinięte podsystemy języka (fonologiczny, morfologiczny i semantyczny) warunkują prawidłowy odbiór i poprawne budowanie wypowiedzi.


Komunikacja werbalna jest kluczowym narzędziem budowania relacji oraz uczenia się. Dzieci z niedokształceniem mowy o typie afazji posługują się mową w sposób bardzo niedoskonały. Można u nich zaobserwować znaczne zróżnicowanie w zakresie nasilenia i rozległości deficytów dotyczących ekspresji i percepcji mowy, co bezpośrednio wpływa na przebieg nauki czytania i pisania. Zaburzenia w procesie uczenia się czytania i pisania zależą także od typu niedokształcenia mowy. Czas potrzebny na zdobycie tych umiejętności również jest zróżnicowany. W przypadku głębokich...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Pedagog specjalny z wieloletnim doświadczeniem, nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, terapeuta integracji sensorycznej, pracuje w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci z Afazją w Krakowie.
     

    Neurologopeda, pedagog, pracuje w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci z Afazją w Krakowie oraz w Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym w Krakowie. Prowadzi także zajęcia praktyczne ze studentami podyplomowej logopedii Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego.
     

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI