Projekt jest wszechstronną i całościową metodą, pozwalającą na zastosowanie nauczanych treści w praktyce (Torończak 2011). Umożliwia również wykorzystanie elementów innych metod i znakomicie z nimi współgra. Koncepcja uczenia się przez działanie, stworzona przez Johna Deweya, wskazująca projekt jako środek zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności, w zajęciach logopedycznych dała okazję wdrożenia ćwiczonych obszarów w warunkach pozagabinetowych (Dewey 1967). Oprócz wartości terapeutycznych związanych z ćwiczeniem płynności mowy, poszerzaniem zasobu słownictwa, zdobywaniem wiedzy na temat kultury i tradycji dzieci uczyły się umiejętności współpracy w grupie, nawiązywania i utrzymywania kontaktów z rówieśnikami.
POLECAMY
W naszym wypadku metoda projektu została połączona z metodą bajkoterapii, wykorzystywanej również na zajęciach logopedycznych opartych na zmodyfikowanym programie psychofizycznej terapii jąkających się (Bijak, Kamińska 2021) Posłużyła nam nie tylko do ćwiczenia umiejętności narracyjnych, ale także do rozwijania świadomości na temat własnych uczuć, umiejętności reagowania na emocje innych, kształtowania właściwych postaw w życiu codziennym. Zarówno wykorzystanie istniejących utworów, jak i próba tworzenia własnych przez uczniów była sposobem na poznanie problemów nurtujących dzieci. Spojrzenie oczami dziecka na otaczający nas świat jest dla terapeuty bezcenne, ponieważ pozwala wdrażać mu do terapii skuteczniejsze działania. Może pomóc znaleźć rozwiązanie ich problemów, zbudować poczucie bezpieczeństwa, obniżyć poziom lęku, co w wypadku uczniów z zaburzeniami płynności mowy jest fundamentem sukcesu.
Zadania i grupa projektowa
Z myślą o wspomnianych zaletach obu metod podjęłam próbę połączenia ich w mojej pracy terapeutycznej w postaci ogólnopolskiego projektu, zorganizowanego na platformie e-Twinning pod tytułem Chodź, opowiem ci bajeczkę… Do inicjatywy przystąpiło jeszcze sześć szkół z całej Polski. Projekt miał na celu poznanie i popularyzację wśród uczniów klas I–VI tematyki bajek, legend i opowiadań. Przybliżenie im wiedzy o tradycjach, kulturze, języku oraz bogactwie mądrości ludowych, które kształtowały od wieków nasze społeczeństwo. Projekt ten posłużył również kształtowaniu umiejętności współpracy w grupie oraz nawiązaniu współpracy z rówieśnikami z innych regionów kraju.
Inicjatywa obejmowała sześć zadań. Pierwszym z nich była inscenizacja wybranej bajki, drugim – kominek z legendami z naszego regionu, trzecim – stworzenie komiksu do usłyszanej legendy, czwartym – próba napisania własnej bajki przez dzi...