Audiogram oczami logopedy – „banan mowy” i dobór badań słuchu u dzieci

Z praktyki logopedy

Interpretacja audiogramu w zestawieniu z „bananem mowy” daje logopedzie możliwość oceny nie tylko progów słyszenia, lecz przede wszystkim tego, które dźwięki mowy mogą pozostawać poza zasięgiem percepcji dziecka. Zrozumienie tego powiązania pozwala lepiej ocenić wpływ niedosłuchu na rozwój mowy i uzasadnić potrzebę dalszej diagnostyki. W artykule omówiono badania audiologiczne wykorzystywane u dzieci, zasadę cross-check i praktyczne znaczenie „banana mowy”. Punktem wyjścia będzie audiometria tonalna – klasyczne badanie progowe, które stanowi podstawę interpretacji audiogramu i odniesienia go do pola mowy. 

Miejsce w klasyfikacji badań

Audiometria tonalna (pure-tone audiometry, PTA) należy do behawioralnych progowych badań słuchu. Jest testem subiektywnym: opiera się na reakcji badanego na bodziec akustyczny (sygnał zgłaszany przyciskiem, podniesieniem ręki). W diagnostyce audiologicznej uzupełnia metody obiektywne (OAE, ABR/ASSR, audiometria impedancyjna), a w praktyce logopedycznej stanowi punkt wyjścia rozmowy o tym, które elementy mowy mogą być dla dziecka niesłyszalne oraz jak dany obraz badania przekłada się na rozwój języka.

POLECAMY

Cel i wartość kliniczna

Badanie służy do wyznaczenia progu słyszenia osobno dla przewodnictwa powietrznego i kostnego. Dzięki temu pozwala określić:
•        ilościowy stopień ubytku słuchu (lekki, umiarkowany, znaczny, głęboki), 
•        jakościowy charakter ubytku (typ: przewodzeniowy, odbiorczy, mieszany) na podstawie relacji między progami powietrznymi i kostnymi.

Audiogram – co przedstawia

Wyniki są zapisywane na siatce audiometrycznej. Oś pionowa, wyrażona w dB HL, obrazuje poziom progu słyszenia względem normy populacyjnej 
(im niższa wartość, tym lepsza czułość słuchowa), z kolei oś pozioma, w hercach, porządkuje częstotliwości od niskich do wysokich, kluczowych dla odbioru mowy. Oddzielny zapis dla każdego ucha i dla obu torów przewodzenia umożliwia ocenę stopnia i typu ubytku słuchu oraz stanowi punkt wyjścia późniejszego 
nakładania „banana mowy” i identyfikacji tych elementów sygnału mowy, które mogą pozostawać 
poza zasięgiem percepcji dziecka.

Dlaczego to ważne dla logopedów?

Umiejętność czytania audiogramu pozwala logopedzie przełożyć liczby na język funkcjonalny: z progów słyszenia można wnioskować, które cechy akustyczne mowy są dla dziecka dostępne, a które giną w szumie lub pozostają poza zasięgiem percepcji. Ma to szczególne znaczenie przy spółgłoskach wysokoczęstotliwościowych i cichych, takich jak sybilanty, przy których nawet niewielkie podwyższenie progów powyżej 2–4 kHz skutkuje uboższym rozróżnianiem kontrastów fonologicznych i trudnościami w kształtowaniu precyzyjnej artykulacji. Nakładając wyniki na „banana mowy”, logopeda widzi nie tylko to, o ile wyższe są progi słyszenia, lecz przede wszystkim to, jakich informacji językowych dziecko nie dosłyszało i w jakich warunkach środowiskowych (klasa, plac zabaw) deficyt będzie się ujawniał.

Ryc. 1. Siatka audiometryczna Źródło: Internet – standardowy szablon audiogramu tonalnego

Takie odczytanie audiogramu porządkuje decyzje terapeutyczne. Ułatwia dobór strategii pracy (np. większy nacisk na wskazówki wizualne, tempo i rytm mowy, trening różnicowania kontrastów wysokoczęstotliwościowych), a jednocześnie wspiera rekomendacje technologiczne: od ustawień aparatów słuchowych z naciskiem na wzmocnienie pasma wysokiego po zastosowanie systemów FM w trudnych akustycznie przestrzeniach. 
Co równie ważne, audiogram staje się narzędziem rozmowy z rodzicami – pozwala prosto wyjaśnić, które dźwięki mowy są poza zasięgiem dziecka i dlaczego oraz jak wpływa to na jego codzienną komunikację. 

Wreszcie jako badanie behawioralne audiometria tonalna dostarcza danych uzupełniaj...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Logopeda, audiofonolog, surdopedagog, terapeuta integracji sensorycznej. Wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi z różnymi trudnościami rozwojowymi zdobywała w szpitalach klinicznych, w Instytucie Fizjologii i Patologii Słuchu w Kajetanach, a także w przedszkolach i centrach specjalistycznych. Współpracuje ze specjalistami z wielu dziedzin: lekarzami różnych specjalizacji, fizjoterapeutami, psychologami, pedagogami, terapeutami słuchu. Otaczając opieką małych pacjentów, prowadzi diagnozę i terapię logopedyczną, diagnozę i terapię integracji sensorycznej oraz badania słuchu u dzieci. Założycielka Centrum Diagnozy i Terapii „SupraMedica”.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI