Miejsce w klasyfikacji badań
Audiometria tonalna (pure-tone audiometry, PTA) należy do behawioralnych progowych badań słuchu. Jest testem subiektywnym: opiera się na reakcji badanego na bodziec akustyczny (sygnał zgłaszany przyciskiem, podniesieniem ręki). W diagnostyce audiologicznej uzupełnia metody obiektywne (OAE, ABR/ASSR, audiometria impedancyjna), a w praktyce logopedycznej stanowi punkt wyjścia rozmowy o tym, które elementy mowy mogą być dla dziecka niesłyszalne oraz jak dany obraz badania przekłada się na rozwój języka.
POLECAMY
Cel i wartość kliniczna
Badanie służy do wyznaczenia progu słyszenia osobno dla przewodnictwa powietrznego i kostnego. Dzięki temu pozwala określić:
• ilościowy stopień ubytku słuchu (lekki, umiarkowany, znaczny, głęboki),
• jakościowy charakter ubytku (typ: przewodzeniowy, odbiorczy, mieszany) na podstawie relacji między progami powietrznymi i kostnymi.
Audiogram – co przedstawia
Wyniki są zapisywane na siatce audiometrycznej. Oś pionowa, wyrażona w dB HL, obrazuje poziom progu słyszenia względem normy populacyjnej
(im niższa wartość, tym lepsza czułość słuchowa), z kolei oś pozioma, w hercach, porządkuje częstotliwości od niskich do wysokich, kluczowych dla odbioru mowy. Oddzielny zapis dla każdego ucha i dla obu torów przewodzenia umożliwia ocenę stopnia i typu ubytku słuchu oraz stanowi punkt wyjścia późniejszego
nakładania „banana mowy” i identyfikacji tych elementów sygnału mowy, które mogą pozostawać
poza zasięgiem percepcji dziecka.
Dlaczego to ważne dla logopedów?
Umiejętność czytania audiogramu pozwala logopedzie przełożyć liczby na język funkcjonalny: z progów słyszenia można wnioskować, które cechy akustyczne mowy są dla dziecka dostępne, a które giną w szumie lub pozostają poza zasięgiem percepcji. Ma to szczególne znaczenie przy spółgłoskach wysokoczęstotliwościowych i cichych, takich jak sybilanty, przy których nawet niewielkie podwyższenie progów powyżej 2–4 kHz skutkuje uboższym rozróżnianiem kontrastów fonologicznych i trudnościami w kształtowaniu precyzyjnej artykulacji. Nakładając wyniki na „banana mowy”, logopeda widzi nie tylko to, o ile wyższe są progi słyszenia, lecz przede wszystkim to, jakich informacji językowych dziecko nie dosłyszało i w jakich warunkach środowiskowych (klasa, plac zabaw) deficyt będzie się ujawniał.
![]()
Ryc. 1. Siatka audiometryczna Źródło: Internet – standardowy szablon audiogramu tonalnego
Takie odczytanie audiogramu porządkuje decyzje terapeutyczne. Ułatwia dobór strategii pracy (np. większy nacisk na wskazówki wizualne, tempo i rytm mowy, trening różnicowania kontrastów wysokoczęstotliwościowych), a jednocześnie wspiera rekomendacje technologiczne: od ustawień aparatów słuchowych z naciskiem na wzmocnienie pasma wysokiego po zastosowanie systemów FM w trudnych akustycznie przestrzeniach.
Co równie ważne, audiogram staje się narzędziem rozmowy z rodzicami – pozwala prosto wyjaśnić, które dźwięki mowy są poza zasięgiem dziecka i dlaczego oraz jak wpływa to na jego codzienną komunikację.
Wreszcie jako badanie behawioralne audiometria tonalna dostarcza danych uzupełniaj...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.
Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.