Warto zatrzymać się w tym momencie nad zagadnieniem zaburzeń przetwarzania słuchowego (auditory processing discorders, APD). Definicja stowarzyszenia ASHA podkreśla, że jest to zaburzenie na poziomie neuronalnym, które nie wynika z zaburzeń poznawczych i językowych. Zaburzenia centralnego przetwarzania słuchowego to z kolei problemy z prawidłowym zrozumieniem informacji słuchowej mimo braku uszkodzenia słuchu obwodowego. Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego, inaczej zwane niedosłuchem centralnym, to zaburzenia pracy zmysłu słuchu, które wynikają z nieprawidłowości na poziomie centralnego układu nerwowego, przy prawidłowej budowie i pracy części obwodowej.
POLECAMY
Gdzie można upatrywać przyczyn zaburzeń przetwarzania słuchowego? Między innymi możemy wymienić:
- przyczyny genetyczne,
- obciążony wywiad okołoporodowy,
- niewystarczającą ilość rozmów z dzieckiem,
- nieprawidłowości w zakresie słyszenia obwodowego,
- nieprawidłowości w historii laryngologicznej: częste zapalenia ucha środkowego w pierwszych latach życia dziecka.
Najczęściej diagnoza zaburzeń przetwarzania słuchowego stawiana jest u dzieci, u których pojawiły się trudności szkolne, mimo że symptomy zaburzeń można było dostrzec we wcześniejszych etapach rozwoju dziecka. Zazwyczaj u dzieci tych obserwuje się opóźniony rozwój mowy, zaburzenia artykulacyjne, trudności z rozumieniem mowy w hałasie, w pomieszczeniach z pogłosem. Ponadto zauważyć można pierwsze objawy zaburzeń przetwarzania słuchowego u dzieci, które napotykają problemy z rozumieniem poleceń złożonych.
Wymienię symptomy funkcjonowania dziecka, u którego możemy podejrzewać występowanie niedosłuchu centralnego. Jeśli dziecko:
- ma problemy ze słyszeniem w hałaśliwym środowisku, podczas rozmowy telefonicznej,
- jest wrażliwe na hałas,
- ma trudności z określeniem kierunku, z którego dobiega dźwięk,
- ma problemy ze zrozumieniem wypowiedzi, gdyż przeszkadzają mu inne dźwięki,
- nie potrafi skupić uwagi na konkretnych bodźcach,
- jest zmęczone po przebywaniu w głośnym środ...