Rodzaje i objawy zaburzeń funkcji słuchowej u dzieci
Zaburzenia funkcji wzrokowej i słuchowej wykazują różny stopień nasilenia. Wiążą się z nim konsekwencje dla rozwoju dziecka, w tym rozwoju jego mowy i aktywności życiowej. Można je ująć w poniżej zaprezentowany sposób.
POLECAMY
Oznaki zaburzeń słuchu (Pojda 2002; Śliwińska--Kowalska 2005):
- brak reakcji na dźwięk,
- zła lokalizacja dźwięku,
- brak gaworzenia,
- brak reakcji na polecenia,
- okazywanie frustracji.
Rozwój komunikacji językowej u dzieci z niepełnosprawnością słuchu oraz jednoczesną niepełnosprawnością słuchu i wzroku determinuje wiele czynników. Wśród nich wymienia się m.in. (Pruszewicz, Obrębowski 2010):
- rodzaj ubytku słuchu, przyczynę i jego lokalizację,
- stopień ubytku słuchu,
- wiek, w którym powstała niepełnosprawność słuchu,
- wiek, w którym została zdiagnozowana niepełnosprawność słuchowa i dziecko zaczęło korzystać z aparatów słuchowych lub implantów ślimakowych,
- wiek, w którym rozpoczęto usprawnianie słuchu i mowy,
- intensyfikację i systematyczność ćwiczeń słuchu i mowy dziecka,
- obecność lub brak zaburzeń współtowarzyszących,
- środowisko społeczne dziecka (w tym szczególnie środowisko rodzinne).
Na rozwój mowy i języka analizowanych kategorii dzieci rzutuje stopień niepełnosprawności słuchowej. W literaturze naukowej wymienia się kilka grup stopni niepełnosprawności słuchu (Pojda 2002; Śliwińska-Kowalska 2005; Pruszewicz, Obrębowski 2010):
- do 20 dB – norma, 21–40 dB – niedosłuch lekkiego stopnia, nie wszystkie elementy mowy potocznej są identyfikowane, mogą występować problemy z wysłuchiwaniem wszystkich głosek, dziecko słabiej słyszy w hałasie, powinno korzystać z aparatu słuchowego, kształtowanie języka i rozwój mowy przebiegają prawidłowo, zachowane są prawidłowa artykulacja, rytm i i...