Wspomaganie rozwoju mowy dzieci z dysfunkcją zmysłów słuchu i wzroku

Z praktyki logopedy

Podstawowym celem wychowania i kształcenia dzieci z równoczesną niepełnosprawnością słuchu i wzroku jest zintegrowanie ich ze środowiskiem ludzi słyszących i widzących. Zamierzenie to można osiągnąć przez opanowanie przez dziecko środka komunikowania się z otoczeniem. Główne zadanie kształcenia dzieci z równoczesną słuchowo-wzrokową niepełnosprawnością to zatem eliminowanie poczucia izolacji, motywowanie i umożliwienie odniesienia sukcesu na miarę ich możliwości.

Rodzaje i objawy zaburzeń funkcji słuchowej u dzieci

Zaburzenia funkcji wzrokowej i słuchowej wykazują różny stopień nasilenia. Wiążą się z nim konsekwencje dla rozwoju dziecka, w tym rozwoju jego mowy i aktywności życiowej. Można je ująć w poniżej zaprezentowany sposób. 

POLECAMY

Oznaki zaburzeń słuchu (Pojda 2002; Śliwińska--Kowalska 2005):

  • brak reakcji na dźwięk,
  • zła lokalizacja dźwięku, 
  • brak gaworzenia, 
  • brak reakcji na polecenia, 
  • okazywanie frustracji.
     

Rozwój komunikacji językowej u dzieci z niepełnosprawnością słuchu oraz jednoczesną niepełnosprawnością słuchu i wzroku determinuje wiele czynników. Wśród nich wymienia się m.in. (Pruszewicz, Obrębowski 2010):

  • rodzaj ubytku słuchu, przyczynę i jego lokalizację, 
  • stopień ubytku słuchu,
  • wiek, w którym powstała niepełnosprawność słuchu,
  • wiek, w którym została zdiagnozowana niepełnosprawność słuchowa i dziecko zaczęło korzystać z aparatów słuchowych lub implantów ślimakowych,
  • wiek, w którym rozpoczęto usprawnianie słuchu i mowy,
  • intensyfikację i systematyczność ćwiczeń słuchu i mowy dziecka,
  • obecność lub brak zaburzeń współtowarzyszących, 
  • środowisko społeczne dziecka (w tym szczególnie środowisko rodzinne).
     

Na rozwój mowy i języka analizowanych kategorii dzieci rzutuje stopień niepełnosprawności słuchowej. W literaturze naukowej wymienia się kilka grup stopni niepełnosprawności słuchu (Pojda 2002; Śliwińska-Kowalska 2005; Pruszewicz, Obrębowski 2010):  

  • do 20 dB – norma, 21–40 dB – niedosłuch lekkiego stopnia, nie wszystkie elementy mowy potocznej są identyfikowane, mogą występować problemy z wysłuchiwaniem wszystkich głosek, dziecko słabiej słyszy w hałasie, powinno korzystać z aparatu słuchowego, kształtowanie języka i rozwój mowy przebiegają prawidłowo, zachowane są prawidłowa artykulacja, rytm i i...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI