Współpraca logopedy z nauczycielem w aspekcie nauki czytania dzieci z zaburzeniami mowy

Współpraca ze specjalistą

Edukacja szyta na miarę to w dzisiejszej rzeczywistości nie tylko atrakcyjna alternatywa, ale także niezbędny warunek skutecznego nauczania. Rośnie liczba dzieci z szeroko rozumianymi wyzwaniami rozwojowymi, a wśród nich szczególną grupę stanowią uczniowie z różnego rodzaju zaburzeniami mowy – od wad artykulacyjnych po głębokie zaburzenia funkcji językowych i komunikacyjnych: Kasia mówi niezrozumiale, Franek ma trudności z rozumieniem poleceń, Tomek się jąka, Marysia ma wady wymowy, Janek nie mówił do czwartego roku życia, Lena ma orzeczenie o afazji dziecięcej, Piotrek ma wszczepiony implant ślimakowy, a Ania korzysta z urządzenia wspomagającego komunikację. Stając przed tak zróżnicowanym zespołem klasowym, nauczyciel już wie, że tzw. gotowce może odłożyć na półkę. Okazuje się bowiem, że w wypadku dzieci z nieprawidłowościami rozwojowymi standardowe sposoby pracy okazują się w najlepszym razie niewystarczające, a w najgorszym – wręcz szkodliwe.

Zaburzenia kompetencji językowych stanowią niezwykle zróżnicowaną grupę i mogą w różny sposób oraz w różnym stopniu zakłócać proces edukacyjny dziecka na poszczególnych etapach. Dodatkowo zmieniający się w czasie obraz zaburzeń mowy wymusza stałe dopasowywanie standardów postępowania do zmieniających się potrzeb edukacyjnych dziecka. Nieprawidłowości uwidaczniają się zazwyczaj już na etapie wczesnoszkolnym w obszarze związanym z nauką czytania i pisania. Umiejętności językowe stanowią bowiem podstawę rozwoju pisemnej formy komunikacji. Doświadczenia dziecka na początku szkolnej drogi mają ogromny wpływ na jego przyszłość. Przeżywane frustracje i porażki skutecznie obniżają motywację do uczenia się, a niedostatecznie opanowane bazowe umiejętności, takie jak czytanie i pisanie, skazują ucznia na kolejne porażki w wyższych klasach szkoły podstawowej. Dlatego tak istotne jest, by każde dziecko otrzymało stosowne, odpowiednie do swoich potrzeb wsparcie. 

POLECAMY

Wielu nauczycieli przyznaje, że brakuje im wiedzy na temat metod pracy z dzieckiem, które wykazuje różnego rodzaju deficyty. Specjaliści zaś, organizując proces terapeutyczny, skupiają się na stymulowaniu obszarów objętych dysfunkcją, a w ograniczonym zakresie włączają się w edukację szkolną i uwzględniają podczas swoich zajęć treści z podstawy programowej. Każdy działa więc niezależnie na swoim polu. Tymczasem biorąc pod uwagę realne potrzeby dziecka, a także coraz bardziej powszechną ideę edukacji włączającej, współpraca specjalistów i nauczycieli w organizacji procesu kształcenia wydaje się niezbędna. Czytanie i pisanie to przejawy językowej działalności komunikacyjnej, dlatego rozwijanie wskazywanych umiejętności leży w równym stopniu w obszarze działań zarówno nauczyciela, jak i logopedy. 

W wielu krajach terapeuci mowy pracują tylko w sektorze zdrowia, co realnie utrudnia nawiązywanie współpracy z nauczycielami. W Polsce, według szacunków Polskiego Związku Logopedów z 2023 r.1, zdecydowana większość logopedów jest zatrudniona w oświacie, co już na wstępie daje niezwykłe pole do dialogu i wspólnego działania. Obserwacje własne pokazują, że mimo świadomości oraz czasem nawet sygnalizowanej potrzeby współpracy nauczyciele i terapeuci mowy nie podejmują wspólnych działań lub realizują je sporadycznie. Przyczyną jest przeciążenie obowiązkami, nadmierna biurokracja w szkołach, rosnąca liczba dzieci wymagających zindywidualizowanego podejścia w jednym zespole klasowym, nieadekwatna do potrzeb liczba specjalistów, ograniczony wymiar godzin przy znacznej liczbie uczniów przypadających na jednego terapeutę, a także przekonanie, że podjęcie współpracy będzie się wiązało z dodatkowym i znacznym nakładem pracy. Brakuje również ustalonych standardów i zasad współpracy bądź jest ona błędnie pojmowana jako zlecanie sobie nawzajem zadań do realizacji, co wiąże się z przerzucaniem odpowiedzialności. Tymczasem punktem wyjścia jest wzbudzenie w sobie przekonania, że koo...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI