Współpraca logopedy z laryngologiem

Współpraca ze specjalistą

Logopedia jest dziedziną interdyscyplinarną, czyli korzysta z wielu dyscyplin, takich jak medycyna, psychologia, pedagogika czy językoznawstwo. Osoba pracująca w zawodzie logopedy w pewnym momencie swojej kariery decyduje się na konkretny kierunek, w którym będzie się rozwijać. Ścieżka rozwoju każdego specjalisty jest inna. Część logopedów pracuje w przedszkolach, część w poradniach, inni w szpitalach czy prywatnych gabinetach. W każdym z tych miejsc zdobywają doświadczenie w obszarze różnych trudności. Niezależnie jednak od grupy pacjentów, z którymi dany logopeda pracuje, rodzaju dysfunkcji czy przedziału wiekowego, nie jest i nie powinien czuć się samowystarczalny. Potrzebuje wsparcia innych specjalistów w celu postawienia prawidłowej diagnozy i odpowiedniego prowadzenia terapii. W artykule skupię się na współpracy z laryngologiem i przedstawię przypadki, w których warto skierować dziecko do laryngologa, szczególnie w aspekcie badań słuchu. Wskażę także badania audiologiczne, na które warto zwrócić szczególną uwagę. 

W jakich przypadkach wskazana jest konsultacja laryngologa?

Weźmy pod uwagę diagnozę małego dziecka, u którego mowa nie rozwija się, w ocenie rodziców, „podręcznikowo”. Zaniepokojeni pojawiają się w gabinecie logopedycznym w celu oceny rozwoju mowy ich dziecka. Logopeda przeprowadza szczegółowy wywiad, podczas którego powinien zapytać o kwestię badań audiologicznych. Zwróćmy przy tym koniecznie uwagę na fakt, czy badanie słuchu rzeczywiście kiedykolwiek było przeprowadzone. Wizyta u laryngologa mogła bowiem nie wiązać się z przeprowadzeniem diagnostyki audiologicznej. Niezwykle istotne jest, byśmy zwracali uwagę na ten aspekt i dążyli do wglądu w wyniki badań. 

POLECAMY

Wyniki badań słuchu są często niezbędne do diagnostyki różnicowej. Bierzemy pod uwagę m.in.: opóźniony rozwój mowy, afazję rozwojową/dziecięcą, zaburzony rozwój komunikacji werbalnej i niewerbalnej w spektrum autyzmu czy niedokształcenie mowy wynikające z niedosłuchu. W wielu przypadkach brak odpowiednich badań audiologicznych uniemożliwia postawienie właściwego rozpoznania oraz dostosowanie programu terapeutycznego do potrzeb dziecka. Pamiętajmy, by podczas wywiadu z rodzicem uwzględniać pytania dotyczące diagnostyki audiologicznej, a mianowicie: czy i kiedy badania były przeprowadzane, jakie to były badania i jakie były ich wyniki. Przewrotnie teraz napiszę, żebyśmy nie wymagali od rodzica konkretnych odpowiedzi na te pytania. Dlaczego? Dlatego, że rodzic nie jest specjalistą. Osoba wykonująca badanie audiologiczne i laryngolog najczęściej nie udzielają informacji dotyczących nazw konkretnych badań oraz zazwyczaj nie omawiają szczegółowo wyników. Pytania dotyczące diagnostyki audiologicznej w wywiadzie powinny skłonić nas do uzyskania wyników badań do ich wglądu i analizy. Zazwyczaj rodzic otrzymuje wyłącznie informację o tym, że wyniki są prawidłowe. Dlaczego nas to nie satysfakcjonuje? Dlatego, że niektóre badania audiologiczne nie udzielą nam odpowiedzi na pytanie, czy dziecko słyszy i jak słyszy, tylko odpowiedzą na pytanie o to, czy dziecko ma przewlekłe wysiękowe zapalenie ucha środkowego albo czy ma drożną trąbk...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI