Wsparcie rozumienia mowy poprzez alternatywne i wspomagające metody komunikacji

Z praktyki logopedy

Wspomaganie rozumienia

Komunikacja wspomagająca i alternatywna to – w najszerszym ujęciu – wszystkie sposoby porozumiewania się poza mówieniem (ASHA [b.r.]). Wśród sposobów wspomagania możemy wyróżnić sposoby niewymagające (unaided communication) dodatkowych pomocy i urządzeń – gesty naturalne, języki migowe i inne systemy gestów, mimika, oraz sposoby wymagające wspomagania się (aided communication) dodatkowymi narzędziami – używanie książek do komunikacji, komunikatorów wysokiej technologii (tzw. speech generating devices), pisanie odręczne, pisanie z wykorzystaniem alternatywnego alfabetu i na klawiaturze, rozmaite komunikatory (aplikacje na telefony i tablety, fotografie, przedmioty).
Każda z wymienionych form wspomagania, niezależnie od modalności, daje osobie wspomaganej dodatkową – poza mową – informację o sensie słyszanego komunikatu. Wspomaganie komunikacji może wyglądać różnie, tak jak różne są wskazania do prowadzenia tego rodzaju wsparcia. Wspomagania komunikacji możemy używać u osób w każdym wieku. Ograniczenia w sferze rozumienia mowy mogą pojawiać się zarówno u osób z niepełnosprawnością intelektualną, z zaburzeniami mowy i języka, u osób rozwijających się w spektrum autyzmu, u osób z chorobami neurodegeneracyjnymi, jak i u osób z demencją – to lista najczęstszych diagnoz, nie zaś zamknięty katalog. 

POLECAMY

Jak może wyglądać pierwsza interwencja komunikacyjna?

Dobrym punktem wyjścia jest skorzystanie z prostej strategii nazywania zachowania (Beukelman, Mirenda 2013). W sytuacji, kiedy osoba wspomagana jest w coś zaangażowana, wykonuje określoną czynność, a dorosły partner komunikacyjny nazywa aktywność bądź prawdopodobny stan użytkownika AAC i mówi, jak rozumie obserwowane zachowanie. 
Nazywanie zachowania łączy słowo symbol z konkretnym działaniem w momencie, kiedy jest ono podejmowane przez osobę wspomaganą. Mapowanie języka jest tutaj osadzone w sytuacjach związanych z własną inicjatywą tej osoby – nie chodzi o nada...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Ekspertka AAC, z wykształcenia psychożka i logopedka. Ukończyła studia na Uniwersytecie Jagiellońskim, jest także absolwentką studiów doskonalących z neurologopedii klinicznej na Akademii Medycznej we Wrocławiu. Takie połączenie pozwala jej patrzeć na komunikację osób ze złożonymi potrzebami z wielu stron i szukać dla nich nieszablonowych rozwiązań. Jako terapeutka wspomagająca komunikację korzysta z podejścia PODD®. Bliskie jest jej myślenie o komunikacji przez pryzmat wspomaganego przekazu językowego, niedyrektywnego modelowania oraz całościowego spojrzenia na potrzeby osoby ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi i jej rodziny. Doświadczenie zawodowe zdobywała, pracując w zespole wczesnego wspomagania, w krakowskich placówkach integracyjnych oraz specjalnych, a także w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Najczęściej pracuje z dziećmi i młodzieżą w spektrum autyzmu (ASD), z zespołami genetycznymi i porażeniem mózgowym. Od pięciu lat pełni funkcję prezesa zarządu Fundacji „generAACja”. W ramach działań Fundacji prowadzi szkolenia, audyty dostępności komunikacyjnej oraz superwizje.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI