POLECAMY
Wprowadzenie
Podczas stymulacji rozwoju zdrowych dzieci i terapii w sytuacjach zaburzeń rozwoju terapeuci wykorzystują w różnym zakresie wszystkie techniki – w zależności od indywidualnych potrzeb dziecka i jego rodziny. Oto elementy metody krakowskiej:
- stymulacja słuchowa,
- komunikacja ułatwiona,
- gesty wizualizacyjne i gesty interakcyjne, Manualne Torowanie Głosek®,
- techniki komunikacyjne,
- programowanie języka,
- dziennik wydarzeń,
- Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania®,
- terapia funkcji wzrokowych,
- stymulacja funkcji motorycznych,
- wybór dominującej ręki,
- kształtowanie zabawy tematycznej,
- stymulacja lewej półkuli mózgu,
- kształtowanie zachowań społecznych,
- stymulacja poznania wielozmysłowego,
- stymulacja pamięci,
- ćwiczenia kategoryzacji,
- kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- logoterapia (rozmowy z rodzicami, wyjaśnienie zasad terapii, przekazanie programu i umożliwienie rodzicom oglądania zajęć prowadzonych z dzieckiem)1.
Znaczenie i zasady diagnozy
Diagnoza rozwojowa jest całościową „oceną wydaną na podstawie analizy” zachowań i umiejętności dziecka. Analiza ta, polegająca na „wyodrębnianiu z całości jej elementów i badaniu każdego z osobna”, pozwala ocenić osiągnięte przez dziecko etapy rozwoju poszczególnych funkcji poznawczych i motorycznych (Cieszyńska, 2011).
Test SON-R
Najczęściej wykorzystywanym podczas diagnozy narzędziem jest test SON-R. W roku 1998 oraz w roku 2007 ukazała się nowa wersja niewerbalnego testu inteligencji, nazwana przez autorów SON-R. Skala ta, jakkolwiek opiera się na wcześniejszej koncepcji Snijdersów, jest znacznie zmodyfikowana, a co najważniejsze – dokonano nowej standaryzacji i normalizacji. Instrukcje w teście są niewerbalne, ale poziom rozwoju języka ułatwia dziecku rozwiązanie każdego zadania. Tę k...