Wczesna interwencja terapeutyczna według zasad metody krakowskiej

Temat numeru

Jakie są możliwości metody krakowskiej (MK) w kontekście wczesnej interwencji terapeutycznej? Ta metoda przyjmuje rozwojowe podejście porządkujące postępowanie diagnostyczne i etapy prowadzonej terapii w każdym obszarze poznawczym, uznaje też nadrzędną rolę języka jako narzędzia nie tylko komunikacji, ale również – poznania świata.

 

POLECAMY

Wprowadzenie

Podczas stymulacji rozwoju zdrowych dzieci i terapii w sytuacjach zaburzeń rozwoju terapeuci wykorzystują w różnym zakresie wszystkie techniki – w zależności od indywidualnych potrzeb dziecka i jego rodziny. Oto elementy metody krakowskiej:

  • stymulacja słuchowa,
  • komunikacja ułatwiona,
  • gesty wizualizacyjne i gesty interakcyjne, Manualne Torowanie Głosek®,
  • techniki komunikacyjne, 
  • programowanie języka,
  • dziennik wydarzeń,
  • Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania®,
  • terapia funkcji wzrokowych,
  • stymulacja funkcji motorycznych,
  • wybór dominującej ręki,
  • kształtowanie zabawy tematycznej,
  • stymulacja lewej półkuli mózgu,
  • kształtowanie zachowań społecznych,
  • stymulacja poznania wielozmysłowego,
  • stymulacja pamięci,
  • ćwiczenia kategoryzacji, 
  • kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • logoterapia (rozmowy z rodzicami, wyjaśnienie zasad terapii, przekazanie programu i umożliwienie rodzicom oglądania zajęć prowadzonych z dzieckiem)1.

Znaczenie i zasady diagnozy

Diagnoza rozwojowa jest całościową „oceną wydaną na podstawie analizy” zachowań i umiejętności dziecka. Analiza ta, polegająca na „wyodrębnianiu z całości jej elementów i badaniu każdego z osobna”, pozwala ocenić osiągnięte przez dziecko etapy rozwoju poszczególnych funkcji poznawczych i motorycznych (Cieszyńska, 2011).

Test SON-R

Najczęściej wykorzystywanym podczas diagnozy narzędziem jest test SON-R. W roku 1998 oraz w roku 2007 ukazała się nowa wersja niewerbalnego testu inteligencji, nazwana przez autorów SON-R. Skala ta, jakkolwiek opiera się na wcześniejszej koncepcji Snijdersów, jest znacznie zmodyfikowana, a co najważniejsze – dokonano nowej standaryzacji i normalizacji. Instrukcje w teście są niewerbalne, ale poziom rozwoju języka ułatwia dziecku rozwiązanie każdego zadania. Tę k...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Kieruje Katedrą Logopedii i Zaburzeń Rozwoju Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Prowadzi badania naukowe obejmujące zagadnienia dotyczące problemów związanych z dysleksją, dwujęzycznością, a także nabywaniem i rozwojem systemu językowego przez dzieci niesłyszące, metodami diagnozowania dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej. Jest twórcą Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania.

    Filolog polski i logopeda, profesor krakowskiego Uniwersytetu  Pedagogicznego. Prowadzi diagnozę i terapię dzieci z różnymi zaburzeniami komunikacji językowej – autystycznych, z zespołem Aspergera, z zespołem Downa, alalią, afazją dziecięcą, dyslektycznych i niesłyszących. Naukowe zainteresowania kieruje głównie w stronę znaczenia języka dla procesów poznawczych i społecznych, a także skutecznych sposobów budowania systemu językowego w umysłach dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi. Jest autorką ponad 30 artykułów opisujących problemy komunikacyjne oraz ich przyczyny i sposoby terapii, monografii „Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych” (2009) i „Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera” (2013) oraz współautorką „Wczesnej interwencji terapeutycznej” (2007). Aktywnie współpracuje ze środowiskiem praktyków-terapeutów oraz rodziców, upowszechniając wiedzę o sposobach stymulacji i terapii funkcji językowych i poznawczych.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI