Trudności w nauce i zachowaniu w ujęciu teorii SI

Metody terapii logopedycznej

Integracja sensoryczna jest złożonym procesem zachodzącym   w ośrodkowym układzie nerwowym człowieka. Polega na ciągłym rejestrowaniu, interpretowaniu i przetwarzaniu informacji zmysłowych. Wiele trudności w nauce i zachowaniu dziecka można interpretować jako zaburzenia integracji sensorycznej, czyli brak efektywnego odbioru i organizacji informacji sensorycznej oraz nieprawidłowe reakcje na nie  (emocjonalne lub ruchowe). Zaburzenia te to złożona dysfunkcja układu nerwowego, która utrudnia rozwój dzieci i dorosłych. 

 

Pochodzenie terminu integracja sensoryczna 

Pojęcie integracji sensorycznej zawiera w sobie kilka aspektów. Termin ten używany jest do opisywania procesów neurologicznych zachodzących w układzie nerwowym, ale również jako nazwa teorii naukowej oraz metody diagnozy i terapii. Metoda integracji sensorycznej (SI) powstała w późnych latach 60. XX w. w USA. Jej autorką jest dr Anna Jean Ayers (1920–1988), która jako naukowiec spędziła ponad 40 lat, tworząc hipotezy i rozwijając wiedzę na temat integracji sensorycznej. Głównie interesowała się tym, w jaki sposób procesy SI oraz zaburzenia planowania ruchu wpływają na codzienne życie. Zaobserwowała m.in., iż występowanie niektórych problemów rozwojowych i szkolnych można wytłumaczyć właśnie deficytami (zaburzeniami) SI. Równocześnie podkreślała, że terapia nie zastąpi rzeczywistej edukacji, lecz może poprawić zdolność uczenia się i sprawić, że stanie się ona łatwiejsza. Podwaliny założeń teoretycznych oraz praktyki integracji sensorycznej stanowią liczne badania z dziedziny neurofizjologii, neurologii, fizjologii oraz psychologii klinicznej dziecka.

POLECAMY

Przetwarzanie bodźców sensorycznych (termin stosowany zamiennie z integracją sensoryczną) jest złożonym procesem zachodzącym w ośrodkowym układzie nerwowym (OUN) każdego człowieka. Pol...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Terapeuta SI, fizjoterapeuta, terapeuta NDT-Bobath, prezes Polskiego Towarzystwa Integracji Sensorycznej, pracuje w Ośrodku Wczesnej Interwencji PSOUU Koło w Żorach.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI