Test Kompetencji Komunikacyjnej

Z praktyki logopedy

Test Kompetencji Komunikacyjnej (TKK) jest pierwszym polskim testem do oceny globalnej sprawności językowej i komunikacyjnej dzieci w wieku szkolnym (7–15 lat). Został on wystandaryzowany, znormalizowany i wydany w 2022 r. przez Pracownię Testów Psychologicznych i Pedagogicznych (pracowniatestow.pl). Składa się on z trzech części: 1. podręcznika diagnosty, 2. podręcznika technicznego, 3. protokołu badania. Komplet ten stanowi całość.

Podręcznik diagnosty

W podręczniku diagnosty przedstawiono teoretyczne i metodologiczne podstawy TKK oraz omówiono jego koncepcję i konstrukcję. Podano także szczegółowe instrukcje testowe oraz przykład badania. Test Kompetencji Komunikacyjnej składa się z sześciu skal: 1. Rozumienie, 2. Słownictwo, 3. Gramatyka, 4. Świadomość językowa, 5. Konwersacja, 6. Akty mowy. Skala Rozumienie zawiera dwa podtesty: Rozumienie tekstu oraz Rozumienie przysłów; skala Słownictwo – trzy podtesty: Synonimia – rzeczowniki i czasowniki, Antonimia – przymiotniki, Słowotwórstwo; skala Gramatyka – jeden podtest: Układanie zdań; skala Świadomość językowa – dwa podtesty: Błędy semantyczne oraz Błędy gramatyczne; skala Konwersacja – trzy podtesty: Zaczynanie rozmowy, Kontynuowanie rozmowy oraz Kończenie rozmowy; skala Akty mowy – trzy podtesty: Pytania, Propozycja oraz Wyrażanie uczuć. Łącznie bateria ta składa się 
z 15 podtestów oceniających różne aspekty sprawności językowej i komunikacyjnej. Na tle innych testów (omówionych w podręczniku do TKK) wyróżnia się ocenę konwersacji oraz aktów mowy m...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Prof. zw. dr hab., kierownik Zakładu Patologii i Rehabilitacji Mowy Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Założył Fundację „Orator”, która działała w latach 1991–2014. Był przewodniczącym Polskiego Towarzystwa Logopedycznego (1990–1993). Jest autorem wielu monografii na temat różnych zaburzeń mowy (głównie psychogennych), wydanych w języku polskim i angielskim. Opracował oraz wdrożył pierwsze polskie testy rozwoju językowego. Jest szczególnie zainteresowany umacnianiem logopedy w roli diagnosty.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI