STUDIUM PRZYPADKU DANIELA
Daniel – 2,5-letni chłopiec – w chwili rozpoczęcia terapii nie porozumiewał się werbalnie, nawiązywał kontakt poprzez gesty, mimikę, nieartykułowane dźwięki, krzyk, kontakt wzrokowy. Nie podejmował zabaw naśladowczych, miał trudności z koncentracją uwagi i słuchaniem partnera.
POLECAMY
We wstępnym postępowaniu diagnostycznym stwierdzono SORM, średnią sprawność artykulatorów, nieprawidłowy tor oddechowy. Daniel rozumiał kierowane do niego komunikaty, nie wypowiadał słów, sylab, głosek. W toku postępowania diagnostycznego i konsultacji specjalistycznych nie stwierdzono niedosłuchu, upośledzenia umysłowego, uszkodzenia OUN ani autyzmu.
Po czterech miesiącach prowadzonego postępowania diagnostyczno-terapeutycznego chłopiec w poszczególnych sferach rozwojowych funkcjonował następująco:
Komunikowanie się:
- reaguje na swoje imię,
- nawiązuje dialog przez zabawy naprzemienne,
- rozumie słowa, zdania i dłuższe wypowiedzi, wykonuje polecenia,
- aktywnie posługuje się gestami, przedmiotami, mimiką, postawą ciała,
- zaczyna stosować proste komunikaty werbalne,
- pojawiają się elementy naśladowania komunikatów, licznie występują: metatezy, elizje, epentezy, zniekształcenia wyrazów.
Zachowania społeczne i emocje:
- Daniel odwzajemnia zainteresowanie sobą ze strony dorosłych,
- nawiązuje kontakt za pośrednictwem komunikacji opartej na gestach, zabawie, elementarnej komunikacji werbalnej,
- wyraża sprzeciw, gdy zabieramy mu zabawkę,
- cieszy się z aprobaty partnera interakcji,
- naśladuje czynności innych osób,
- emocje nie zawsze wyraża adekwatnie do sytuacji,
- zaczyna podejmować zabawy o charakterze tematycznym, nie podejmuje zabaw z regułami.
Funkcje poznawcze:
- rozumie treść ilustracji; wskazuje przedmioty, ludzi, obrazki na pytanie „Gdzie jest...?” polecenie „Pokaż...”,
- ma ulubione zabawki i zabawy, podejmuje zabawy konstrukcyjne,
- rozumie treść wierszyków, piosenek.
Rozwój spostrzegania wzrokowego, koordynacji wzrokowo-ruchowej:
- buduje szereg i wieżę z klocków,
- dobiera identyczne obrazki, dobiera części obrazka do całości,
- dobiera pary przedmiotów,
- klasyfikuje wg barwy, kształtu.
Rozwój spostrzegania słuchowego:
- identyfikuje źródło dźwięku,
- identyfikuje i róż...