Studium przypadku pracy z Danielem i Michałem – dziećmi z ORM

Z praktyki logopedy

Opóźniony rozwój mowy – to problemy w nabywaniu języka coraz częściej występujące u dzieci. Do gabinetu logopedycznego trafiają dzieci, których mowa nie rozwija się w sposób przyjęty z normą rozwojową. Zaburzenia pojawiające się w rozwoju języka znacząco wpływają na wszystkie sfery rozwojowe dziecka, dlatego terapię należy zacząć jak najszybciej, czyli już w pierwszym roku życia. Systematyczna terapia logopedyczna oraz stymulacja rozwoju mowy, prowadzona w trakcie codziennych sytuacji przez rodziców/opiekunów, daje dziecku możliwość osiągania znaczących postępów w terapii. 

STUDIUM PRZYPADKU DANIELA

Daniel – 2,5-letni chłopiec – w chwili rozpoczęcia terapii nie porozumiewał się werbalnie, nawiązywał kontakt poprzez gesty, mimikę, nieartykułowane dźwięki, krzyk, kontakt wzrokowy. Nie podejmował zabaw naśladowczych, miał trudności z koncentracją uwagi i słuchaniem partnera. 

POLECAMY

We wstępnym postępowaniu diagnostycznym stwierdzono SORM, średnią sprawność artykulatorów, nieprawidłowy tor oddechowy. Daniel rozumiał kierowane do niego komunikaty, nie wypowiadał słów, sylab, głosek. W toku postępowania diagnostycznego i konsultacji specjalistycznych nie stwierdzono niedosłuchu, upośledzenia umysłowego, uszkodzenia OUN ani autyzmu.

Po czterech miesiącach prowadzonego postępowania diagnostyczno-terapeutycznego chłopiec w poszczególnych sferach rozwojowych funkcjonował następująco:

Komunikowanie się:

  • reaguje na swoje imię, 
  • nawiązuje dialog przez zabawy naprzemienne, 
  • rozumie słowa, zdania i dłuższe wypowiedzi, wykonuje polecenia, 
  • aktywnie posługuje się gestami, przedmiotami, mimiką, postawą ciała, 
  • zaczyna stosować proste komunikaty werbalne,
  • pojawiają się elementy naśladowania komunikatów, licznie występują: metatezy, elizje, epentezy, zniekształcenia wyrazów.

Zachowania społeczne i emocje:

  • Daniel odwzajemnia zainteresowanie sobą ze strony dorosłych, 
  • nawiązuje kontakt za pośrednictwem komunikacji opartej na gestach, zabawie, elementarnej komunikacji werbalnej,
  • wyraża sprzeciw, gdy zabieramy mu zabawkę, 
  • cieszy się z aprobaty partnera interakcji,
  • naśladuje czynności innych osób,
  • emocje nie zawsze wyraża adekwatnie do sytuacji,
  • zaczyna podejmować zabawy o charakterze tematycznym, nie podejmuje zabaw z regułami.

Funkcje poznawcze:

  • rozumie treść ilustracji; wskazuje przedmioty, ludzi, obrazki na pytanie „Gdzie jest...?” polecenie „Pokaż...”,
  • ma ulubione zabawki i zabawy, podejmuje zabawy konstrukcyjne,
  • rozumie treść wierszyków, piosenek.

Rozwój spostrzegania wzrokowego, koordynacji wzrokowo-ruchowej:

  • buduje szereg i wieżę z klocków,
  • dobiera identyczne obrazki, dobiera części obrazka do całości,
  • dobiera pary przedmiotów,
  • klasyfikuje wg barwy, kształtu.

Rozwój spostrzegania słuchowego:

  • identyfikuje źródło dźwięku,
  • identyfikuje i róż...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI