Rola logopedy w procesie diagnozy i terapii osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi z wykorzystaniem komunikacji wspomagającej i alternatywnej

Z praktyki logopedy

Komunikacja jako podstawowe prawo człowieka

Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, ratyfikowana przez Polskę 6 września 2012 r., definiuje komunikację jako „języki, wyświetlanie tekstu, alfabet Braille’a, komunikację przez dotyk, dużą czcionkę, dostępne multimedia, jak i wszystkie sposoby, środki i formy komunikowania się na piśmie, przy pomocy słuchu, języka uproszczonego, lektora oraz formy wspomagające i alternatywne, w tym dostępną technologię informacyjno-komunikacyjną. »Język« obejmuje język mówiony i język migowy oraz inne formy przekazu niewerbalnego”.
Z kolei Karta praw komunikacyjnych (Eriskson, Romski, Sevcik i in. 2016) stwierdza, że „każdej osobie z niepełnosprawnością (niezależnie od rodzaju i stopnia) przysługują równe prawa do dostosowanej do jej potrzeb i możliwości komunikacji. Poza tym generalnym prawem istnieje szereg innych, które powinny być respektowane w trakcie codziennych interakcji domowych i terapeutycznych z osobą z niepełnosprawnością. By móc jak najpełniej uczestniczyć w interakcjach komunikacyjnych, każdej osobie przysługują następujące prawa:

POLECAMY

  • Prawo do interakcji społecznych, bliskości i budowania relacji. 
  • Prawo do proszenia o osoby, czynności i przedmioty. 
  • Prawo do wyrażania uczuć. 
  • Prawo do bycia traktowanych z godnością, szacunkiem i uprzejmością. 
  • Prawo do odmowy niechcianej osoby, aktywności, przedmiotu. 
  • Prawo dostępu do interwencji i wsparcia w zakresie rozwijania komunikacji. 
  • Prawo do informacji odnośnie planowanych czynności, zmian w planie i środowisku. 
  • Prawo do dokonywania znaczących wyborów. 
  • Prawo do jasnego, znaczącego, społecznie akceptowalnego i adekwatnego językowo narzędzia do komunikacji. 
  • Prawo do kierowania komunikatów do osoby ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi i nie używania w rozmowie osoby trzeciej w jej obecności. 
  • •Prawo do komentowania i dzielenia się opiniami. 
  • Prawo do ciągłego dostępu do sprawnych pomocy komunikacyjnych (niskiej i/lub wysokiej technologii) 
  • Prawo do znajomości przysługujących osobie praw, nawet jeśli któreś z nich nie może być w danej chwili realizowane. 
  • Prawo do bycia informowaną o osobach i wydarzeniach w życiu. 
  • Prawo do zadawania pytań i uzyskiwania na nie odpowiedzi. 
  • Prawo do proszenia o uwagę i zabierania głosu. 
  • Prawo do uczestniczenia w wydarzeniach społecznych wspierających uczestnictwo osoby jako pełnoprawnego partnera komunikacyjnego (w tym do kontaktu z rówieśnikami)” (https://www.facebook.com/FundacjagenerAACja/photos/ pb.100079021015899.-2207520000./858945758185376/?type=3). 
     

Realizacja opisanych praw jest możliwa tylko w sytuacji, gdy każdej osobie ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi zapewniony zostanie dostęp do języka wspomaganego w formie komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC). Jaką rolę w tym procesie odgrywa logopeda i dlaczego temat komunikacji wspomagającej i alternatywnej dotyczy nas wszystkich?

Osoba ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi 

Do grupy osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi (a więc osób wymagających wprowadzenia komunikacji wspomagającej i alternatywnej) zalicza się „osoby doświadczające trudności nie tylko w zakresie języka i komunikacj...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Psycholog, psychotraumatolog, logopeda kliniczny, pedagog specjalny, pedagog przedszkolny i wczesnoszkolny. Psychoterapeuta w trakcie czteroletniego całościowego szkolenia z zakresu psychoterapii w nurcie systemowym i integracyjnym. Międzynarodowy trener metody PODD, autor tłumaczenia i adaptacji tej metody na język polski. Stypendysta Rett University. Wiceprezes zarządu Fundacji „generAACja”. Ukończyła liczne szkolenia zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Dzięki szkoleniom i stażom zagranicznym stara się przeszczepiać na polski grunt dobre praktyki i standardy w pracy z osobami ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi i ich rodzinami. Od początku kariery zawodowej pracuje głównie z osobami z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z zespołami genetycznymi oraz z korowymi zaburzeniami widzenia (CVI). Oprócz pracy z samymi użytkownikami AAC i ich rodzinami prowadzi konsultacje i superwizje dla terapeutów oraz cykliczne grupy rozwojowo-superwizyjne. Jest autorką licznych szkoleń dostępnych w ofercie Fundacji.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI