Rola badania psychologicznego w diagnostyce dyslalii. Czego może oczekiwać logopeda od psychologa?

Współpraca ze specjalistą

Logopeda i psycholog od dawna współpracują w diagnostyce trudności rozwojowych i komunikacyjnych u dzieci. Dotyczy to poważnych zaburzeń neurorozwojowych, specyficznych zaburzeń językowych oraz najłagodniejszej formy zaburzenia mowy – dyslalii.

Co może zdiagnozować psycholog?

Jeśli terapia logopedyczna dyslalii ma zostać uwieńczona sukcesem, logopeda powinien mieć pewność, czy dziecko będące pod jego opieką, a przejawiające zaburzenia artykulacji, rozwija się pod względem poznawczym w sposób adekwatny do wieku (tzw. norma rozwojowa) i może tym samym aktywować pełną gamę procesów naprawczych, włączając w to motywację osiągnięć w aspekcie wytrwałości w pracy (pokonywanie trudności i kontynuowanie aktywności mimo przeszkód) oraz zdolności do czerpania satysfakcji z osiągnięć i wykonywanych zadań.
Aktualnie psycholodzy dysponują bardzo szerokim spektrum narzędzi do oceny funkcji poznawczych u dzieci. Za pomocą narzędzi pomiaru psychometrycznego są w stanie prawidłowo ocenić potencjał intelektualny dziecka, zarówno całościowy (wyznaczając tzw. iloraz inteligencji), jak i w obszarze 
tzw. inteligencji płynnej (biologicznie uwarunkowana sprawność podstawowych procesów poznawczych – spostrzegania, uwagi, pamięci, myślenia) oraz inteligencji skrystalizowanej (zbiór zdolności powstałych w wyniku angażowania inteligencji płynnej w określone działania), a także kompetencji (psychomotorycznych, społeczno-emocjonalnych, logiczno-matematycznych, językowych, motywacyjnych). Natomiast dobór odpowiednich narzędzi diagnostycznych z puli aktualnych i rzetelnych testów dostępnych w dwóch pracowniach wydających metody psychologiczne – Pracowni Testów Psychologicznych oraz Pracowni Testów Psychologicznych i Pedagogicznych – należy do badającego psychologa i zależy od jego preferencji oraz standardów stosowanych w reprezentowanej przez niego placówce.

POLECAMY

Czemu służą zalecenia i procedury?

Dobrze zebrane zaleceni...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Specjalista Psychologii Klinicznej w zakresie neuropsychologii, terapeuta metod neurorozwojowych, specjalista diagnostyki zaburzeń rozwojowych typu FASD (ukończony kurs pod kierownictwem prof. Susan Astley, FAS DPN University of Washington), członek Rady Fundacji Fastryga. Prowadzi specjalistyczną poradnię dla dzieci i młodzieży oraz przedszkole terapeutyczne pod szyldem Centrum Stymulacji Rozwoju Dziecka. Posiada certyfikat Terapeuty Integracji Sensorycznej, Terapeuty Neurorozwoju w zakresie teorii, diagnostyki i leczenia opóźnienia neurorozwojowego metodami INPP, certyfikat providera Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansen IAS, w trakcie 3-letniego szkolenia afiliowanego przy Somatic Experiencing Trauma Institute – Somatic Experiencing Terapia Traumy (III rok – poziom zaawansowany).
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI