Profilaktyka logopedyczna a homeostaza organizmu

Z praktyki logopedy

Co stanowi o naszym zdrowiu? Czym jest homeostaza? Jakie działania należy podjąć, aby przeciwdziałać chorobom i cieszyć się dobrostanem? W jaki sposób profilaktyka logopedyczna wspomaga te procesy? 

Temat artykułu wydaje się odległy od praktycznych działań logopedycznych, przywołuje bowiem raczej skojarzenia związane z teoretycznymi rozważaniami, tymczasem jego celem jest przedstawienie zarówno szeroko rozumianej profilaktyki logopedycznej i homeostazy organizmu, jak i ich wzajemnej zależności, a przez to wykazanie głębokiej zasadności podejmowania działań specjalistycznych dla zachowania zdrowia człowieka.

POLECAMY

Logopedzi dysponują ogromną wiedzą i kompetencjami pozwalającymi na prowadzenie efektywnej pracy profilaktycznej i terapeutycznej, jednak nadal wyzwaniem pozostaje motywowanie do kontynuowania wypracowanych w gabinecie umiejętności w domowej codzienności. W jaki sposób zmotywować pacjentów i ich opiekunów do rzetelnej pracy? Prezentowany tekst stanowi właśnie próbę znalezienia odpowiedzi na to pytanie. Jest pokłosiem refleksji wynikającej z przeświadczenia, że aktywność związana z profilaktyką logopedyczną czy terapią przynosi zamierzone rezultaty wówczas, gdy osoba, której te działania dotyczą, angażuje się w ich przebieg, a w przy-
padku dzieci – kiedy do pracy podejmowanej przez specjalistę włączają się rodzice i opiekunowie. Pełne zaangażowanie uwarunkowane jest przekonaniem o celowości powyższych działań. Pacjenci mogą zbagatelizować perspektywę nieprawidłowej artykulacji głosek dentalizowanych, ale nie podejdą bezrefleksyjnie np. do wad zgryzu, zaburzeń oddychania, trawienia, nieprawidłowej saturacji, problemów z przyjmowaniem pokarmu, zdrowia, jakości i długości życia.

Niniejszy artykuł podkreśla znaczenie działań profilaktyki logopedycznej dla zdrowia człowieka, zwracając uwagę na jej doniosłą rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układów odpowiedzialnych za homeostazę organizmu. Dostarcza także logopedom konkretne argumenty, które powinny zmotywować pacjentów i ich opiekunów do pełniejszego zaangażowania się we współpracę. 
W taki sposób powstaje przepis na zdrowe i szczęśliwe funkcjonowanie człowieka. Stwierdzenie banalne, ale prawdziwe. 

Profilaktyka logopedyczna

„Profilaktyka” jest bardzo pojemnym terminem. Literatura podaje definicje zarówno ogólne, jak i specjalistyczne. Słownik języka polskiego określa, że profilaktyka to „[…] działanie i środki stosowa...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    dr; Surdologopeda, pedagog specjalny, adiunkt w Instytucie Pedagogiki, Zakła- dzie Podstaw Pedagogiki i Logopedii Uniwersytetu Zielonogórskiego, logo- peda z dwudziestopięcioletnim stażem w Zespole Edukacyjnym nr 4 w Zielo- nej Górze oraz Centrum Medycznym Aldemed. Autorka i współautorka opracowań naukowych z zakresu logopedii. Zainteresowania naukowe dotyczą surdologopedii, logopedii, oligofrenopedagogiki, ze szczególnym uwzględnieniem opóźnionego rozwoju mowy czynnej, problemów arty- kulacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym i ich środo- wiskowo-rodzinnych uwarunkowań, a także profilaktyki logopedycznej.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI