Płaszczyzny współpracy logopedy i fizjoterapeuty stomatologicznego

Współpraca ze specjalistą Otwarty dostęp

W procesie multidyscyplinarnego leczenia pacjentów z zaburzeniami w obrębie układu stomatognatycznego rola terapii miofunkcjonalnej jest kluczowa. Główne płaszczyzny współpracy logopedy i fizjoterapeuty będą dotyczyć przede wszystkim pracy nad strukturą oraz funkcją poszczególnych składowych układu stomatognatycznego, mając na celu ich integrację.

Układ stomatognatyczny to zespół morfologiczno-czynnościowy wzajemnie współdziałających tkanek i narządów jamy ustnej i części twarzowej czaszki, które tworzą funkcjonalną całość sterowaną przez ośrodkowy układ nerwowy [Mierzwińska-Nastalska 2009]. Układ stomatognatyczny to pojęcie biologiczno-czynnościowe, szersze w stosunku do określenia „narząd żucia”, jego funkcja nie ogranicza się bowiem tylko do żucia, wstępnego trawienia i połykania pokarmów. Do zadań układu stomatognatycznego należy również udział w formowaniu dźwięków, oddychaniu, utrzymywaniu postawy ciała i wyrażaniu emocji [Jancelewicz 2010].
Potencjalne zaburzenia wynikające z dysfunkcji poszczególnych elementów układu stomatognatycznego:

POLECAMY

  • wady wymowy,
  • wady zgryzu,
  • zaburzenia połykania,
  • zaburzenia oddychania (oddychanie przez usta),
  • nieprawidłowy wzrost kości twarzoczaszki,
  • zaburzenia pozycji spoczynkowej i ruchomości języka,
  • parafunkcje.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ocenia, że zaburzenia zgryzu są trzecim najczęściej występującym zaburzeniem w obrębie jamy ustnej – po ubytkach i chorobach przyzębia [Guo i in. 2016].
Zatem zaburzenia zgryzu stanowią poważny problem zarówno zdrowotny, jak i społeczny na całym świecie. Według dostępnych statystyk, zaburzenia zgryzu (w odniesieniu do płaszczyzny pionowej i poziomej) dotyczą aż 56% światowej populacji dzieci i młodzieży. Wyniki wskazują, że częstotliwość ich występowania jest niezależna ani od wieku, ani od typu uzębienia (mlecznego czy stałego) [Lombardo i in. 2020]. 
Na tym tle dzieci i młodzież zamieszkujące Europę (biorąc pod uwagę klasyfikację według kontynentu) uplasowały się na drugim miejscu z wynikiem 71% tuż za Afryką (81%) i przed kontynentem amerykańskim (53%) [Lombardo i in. 2020].
W Europie występuje również najwięcej przypadków II klasy według Angle’a (tyłozgryz) oraz zgryzu krzyżowego ze wszystkich kontynentów [Alhammadi i in. 2018]. 
W Polsce źródła pokazują, że zaburzenia zgryzu wahają się od ponad 90% [Truszel, Roztoczyńska 2002], do 51,27% [Pawlaczyk-Kamieńska i in. 2012]. Najnowsze dostępne badanie określa występowanie wad zgryzu na poziomie 80,8% [Kalinowska i in. 2018]. Problemem napotkanym przez autorów jest brak...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    Mgr fizjoterapii, specjalizuje się w fizjoterapii stomatologicznej i ortopedycznej, absolwent licznych kursów podyplomowych z obszaru terapii manualnej oraz treningu sportowego. Pracownik Wydziału Rehabilitacji Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie, prowadzi zajęcia dydaktyczne ze studentami oraz w ramach przewodu doktorskiego badania naukowe dotyczące diagnostyki i terapii stawów skroniowo-żuchwowych. Pracuje w międzynarodowym zespole, współprowadząc kursy dla fizjoterapeutów, lekarzy (stomatologów, ortodontów) i logopedów, dotyczące badania i leczenia zaburzeń czynnościowych układu ruchowego narządu żucia (ang. temporomandibular disorders – TMD) zgodnie z aktualnymi doniesieniami naukowymi (EMB/EBP). Regularnie uczestniczy w krajowych i międzynarodowych konferencjach naukowych dotyczących fizjoterapii, stomatologii i ortodoncji. Autor i współautor kilku artykułów naukowych. Czas wolny przeznacza na samodoskonalenie oraz trening sportowy, przede wszystkim kolarstwo górskie.

    Studentka V roku studiów magisterskich na kierunku fizjoterapia na Wy- dziale Rehabilitacji AWF Warszawa. Aktualnie w trakcie stażu klinicznego w Fizjoklinice a także stażu asystenckiego na Wydziale Rehabiliatcji AWF Warszawa. Studentka I roku osteopatii w ramach studiów podyplomowych. Uczestniczka wielu konferencji naukowych oraz kursów specjalistycznych, m.in. z zakresu diagnostyki i terapii zaburzeń skroniowo-żuchwowych (TMD). Zdobywca 1. miejsca w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Wiedzy Młodych Fizjoterapeutów w 2019 r. W wolnym czasie lubi spacerować z psami, uprawiać sport i uczyć się nowych rzeczy.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI