Nauczyciel wychowania przedszkolnego jako „logopeda amator” – obecna wiedza w zakresie profilaktyki logopedycznej dzieci

Z praktyki logopedy

Wychowanie przedszkolne, jako nieodzowny element skomplikowanego mechanizmu systemu edukacyjnego, pełni funkcję fundamentalną, wykraczającą daleko poza pierwotne przygotowanie dziecka do nauki szkolnej. Jego znaczenie manifestuje się również w kształtowaniu u dzieci kluczowych kompetencji komunikacyjnych, które stanowią podstawowy filar zdolności interakcyjnych, niezbędnych do późniejszego funkcjonowania w społeczeństwie.

Ztego względu istotna jest konieczność wyposażenia nauczycieli wychowania przedszkolnego w wiedzę oraz umiejętności z zakresu profilaktyki logopedycznej, traktując je jako integralną część ich praktyki zawodowej. Chociaż procedury logopedyczne, zgodnie z tradycyjnym podziałem kwalifikacji, pozostają w gestii wykwalifikowanych specjalistów w dziedzinie logopedii, to nauczyciele wychowania przedszkolnego mogą odgrywać rolę „logopedów amatorów” i stają się kluczowymi ogniwami w systemie wczesnej interwencji.

POLECAMY

Nauczyciel wychowania przedszkolnego jako inicjator wczesnej identyfikacji i diagnozy zaburzeń komunikacyjnych oraz językowych

„Logopeda amator” to osoba, która, mimo braku formalnych kwalifikacji i wykształcenia logopedycznego, angażuje się w działania z zakresu profilaktyki logopedycznej i wspomagania rozwoju mowy oraz procesów komunikacyjnych u dzieci. Osoba ta w edukacji przedszkolnej może pełnić funkcję pierwszego ogniwa procesu diagnostycznego, odpowiedzialnego za wczesne identyfikowanie prekursorycznych objawów zaburzeń mowy, takich jak opóźniony rozwój mowy, dyslalia czy trudności w percepcji fonologicznej. W tej roli nauczyciel wychowania przedszkolnego, wykorzystując podstawową wiedzę z zakresu neurobiologii rozwoju mowy1 oraz mechanizmów neurofizjologicznych kształtowania systemu językowego2, może podejmować działania prewencyjne procesów artykulacyjnych, słuchowych oraz fonologicznych. Nauczyciel wychowania przedszkolnego może przez wczesną detekcję wyzwań w komunikacji oraz stosowanie podstawowych metod terapeutycznych pełnić funkcję wspierającą w zapobieganiu zaburzeniom mowy. Współczesna koncepcja logopedii zakłada, że nauczyciel w roli „logopedy amatora”, mimo ograniczonego zakresu kompetencji, odgrywa kluczową rolę w aktywizacji procesów interwencyjnych oraz stymulacji funkcji językowych w obszarze, który jest fundamentalny dla prawidłowego rozwoju dziecka. Taki model współpracy pedagogiki i logopedii stanowi dowód na rosnącą świadomość znaczeni...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Neurologopeda, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta EEG Biofeedback, pracuje w Poradni Logopedycznej NZOZ Pallmed Sp. z o.o. w Bydgoszczy.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI