Mity w podejściu do istoty jąkania i jego terapii

Współpraca ze specjalistą

W długiej historii badań nad jąkaniem pojawiły się błędne koncepcje, których ślady nadal pokutują w świadomości, również terapeutów, i przejawiają się w formie nieracjonalnych zaleceń terapeutycznych.

Jąkanie skutkiem przestawienia funkcjonalności ręki?

Prace nad jąkaniem na początku XX w. zostały zdominowane głównie przez wpływy jednego ośrodka – Iowa City w Stanach Zjednoczonych. Zaczęło się w latach dwudziestych pracami neurologa Samuela Ortona, które dotyczyły zaburzeń czytania. Orton spostrzegł rodzaj lustrzanego zjawiska, które przejawiało wiele dzieci z zaburzeniami czytania. Chodziło o dezorientację w wymiarze poziomym prawo-lewo. Lekarz odkrył, że niektóre spośród tych dzieci także się jąkały. Jedno było leworęczne, ale zostało przyuczone do używania ręki prawej. Relacja pomiędzy jąkaniem i zamianą ręczności była często sugerowana w dostępnej wówczas literaturze. Orton doradził pacjentowi, aby powrócić do używania lewej ręki z nadzieją, że to rozwiąże problem jąkania. Uzasadniał, że jąkanie może być wynikiem konfliktu między lewą a prawą półkulą mózgu. W związku z tym sądził, że zmuszanie dziecka do zmiany ręki dominującej może doprowadzić do osłabienia naturalnej dominacji w st...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Dr n. hum., psycholog, logopeda. Wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego oraz dyrektor Specjalistycznej Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej „TOP” w Warszawie. Interesuje się psychologicznymi uwarunkowaniami zaburzeń mowy. Jego praca ma charakter zarowno teoretyczny, ponieważ zajmuje się działalnością naukową, jak i praktyczny. Jego głównym przedmiotem zainteresowań jest problem jąkania. Interesuje się też opóźnionym rozwojem mowy, zarówno głośnej, jak i pisanej. Jest
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI