Jak ułożyć program terapeutyczny dla dziecka z trudnościami w komunikowaniu się i rozwoju mowy

Z praktyki logopedy

Rodzice 14-miesięcznej Hani rozpoczęli diagnozę dziecka z powodu zaniepokojenia rozwojem córeczki. Dziewczynka miała starszą siostrę, rodzice widzieli różnicę w rozwoju dzieci. Początkowo tłumaczyli to innym charakterem, ale kiedy Hania skończyła pierwszy rok, zaczęli dostrzegać różnice pomiędzy jej zachowaniem a zachowaniem innych dzieci w podobnym wieku.

Rodzice zaniepokojeni byli brakiem gaworzenia, pierwszych prób wypowiadania słów. Udzielając wywiadu, zwrócili uwagę na słabszą reakcję dziewczynki na bodźce. Opisali Hanię jako dziecko trudne do rozbawienia, zbyt spokojne. Dziewczynka nie zwracała uwagi na starszą, ruchliwą siostrę ani na pieska. Nie zaśmiewała się w sposób charakterystyczny dla dziecka w reakcji na okrzyki, śmiech, zabawy relacyjne typu łaskotki, podrzucanie do góry. Nie odwzajemniała uśmiechu. Nie popisywała się przed rodzicami. Nie naśladowała prostych gestów: brawo, pa-pa. Imitowała użycie niektórych przedmiotów, głównie wydających dźwięki, np. uderzanie pałeczką o pudełko. Rodzice nie zauważyli wskazywania u dziecka. Dziewczynka nie pokazywała w żaden sposób, że chce pić lub jeść. W sytuacji, kiedy czegoś chciała, próbowała to wziąć. W wywiadzie dotyczącym ciąży oraz porodu nie było informacji, które mogłyby niekorzystnie wpłynąć na rozwój dziecka. Do 10. miesiąca życia dziewczynka karmiona była piersią, nie patrzyła w oczy podczas karmienia. Codzienną opiekę sprawowała mama. Hania reagowała płaczem na brak obecności mamy. Z dużym opóźnieniem orientowała się, że jej nie ma. Rodzice nie zauważyli u dziewczynki reakcji na emocje innych dzieci, np. płacz.

POLECAMY

Po wywiadzie rodzice wraz z Hanią zostali zaproszeni na obserwację na terenie ośrodka, poproszono ich również o przyniesienie filmów z nagraniami z domu. W trakcie obserwacji wykorzystałam formularz obserwacji dziecka.

Hania po wejściu z rodzicami do gabinetu przespacerowała się po nim, trzymana za rączki. Znalazła pudełko z klo...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Maria Ziółkowska - Psycholog, terapeuta

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI