Jak skutecznie wspierać ucznia jąkającego się?

Współpraca ze specjalistą

Z punktu widzenia rozwoju psychicznego dziecka jakość relacji tworzonych z rówieśnikami oraz znalezienie własnego miejsca w grupie jest bardzo ważne. Z kolei doświadczenie odrzucenia lub poczucie zignorowania sprawiają, że dziecko może nie umieć nawiązywać konstruktywnych relacji, być wycofanym oraz unikać pewnych sytuacji. Jak zatem wspierać ucznia jąkającego się?

Sytuacja dziecka jąkającego się w szkole

Uczniowie jąkający się nierzadko są uważani przez rówieśników za mniej atrakcyjnych, a ich sposób komunikowania się z innymi spotyka się z negatywną oceną, przez co są bardziej narażeni na dokuczanie czy mobbing szkolny. Ich konsekwencją mogą być m.in. obniżenie poczucia własnej wartości, zamykanie się w sobie, osłabienie pozycji w grupie, pogorszenie wyników w nauce, zmniejszenie aktywności w życiu społecznym, w tym szkolnym, poczucie wyobcowania, a w skrajnych przypadkach – nawet depresja. Na skutek mobbingu szkolnego u dzieci jąkających się można zaobserwować dodatkowo zwiększenie poziomu odczuwania negatywnych emocji i uczuć związanych z jąkaniem, wzmożone napięcie oraz postawy unikania sytuacji związanych z koniecznością wypowiadania się. W konsekwencji może to spowodować nasilenie się objawów jąkania, a także oddziaływać negatywnie na osiąganie dalszych postępów w terapii logopedycznej. Jak pokazują wyniki przeprowadzonego w roku 2012 w Polsce badania, 73% dzieci z jąkaniem doświadczyło dokuczania w szkole z powodu niepłynności w mowie (Węsierska i in. 2015)1. Dokuczanie przybierało głównie postać przedrzeźniania, przezywania oraz wykluczenia z grupowych zajęć. Do powyższych sytuacji dochodziło najczęściej w klasie, na korytarzu lub na podwórku szkolnym. Zdarza się, że dzieci jąkające się, które doświadczają mobbingu szkolnego, obawiają się prosić o pomoc dorosłych z uwagi na możliwość zignorowania ich problemu lub podjęcie takiej interwencji, która przyczyniłaby się do pogorszenia ich sytuacji.

POLECAMY

Co środowisko edukacyjne powinno wiedzieć o jąkaniu?

Nauczyciel dziecka jąkającego się może odegrać bardzo ważną rolę w jego procesie terapeutycznym. Współpraca pomiędzy dzieckiem jąkającym się, jego rodzicami, logopedą, nauczycielem, pozostałymi pracownikami szkoły, a także społecznością szkolną jest najskuteczniejszą formą pomocy w przypadku jąkania. Logopeda, znający potrzeby dziecka jąkającego się, nawiązując ścisłą współpracę z jego nauczycielem, może zyskać cenne informacje na temat funkcjonowania ucznia w szkole. Zwłaszcza spostrzeżenia wychowawcy dotyczące zachowania dziecka, jego reakcji na jąkanie, określenie sytuacji, k...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, logopeda, pedagog. Pracuje jako logopeda w szkole podstawowej, w przedszkolu oraz w Centrum Logopedycznym w Katowicach. Współorganizowała warsztaty logopedyczne dla nauczycieli przedszkoli i szkół w ramach projektu Zmiana postaw wobec jąkania. Współprowadzi zajęcia warsztatowe dla dzieci jąkających się i ich rodziców Oswajamy jąkanie, organizowane na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Brała udział we wdrażaniu projektu badawczego Badanie reakcji i postaw polskojęzycznych dzieci w wieku szkolnym z zaburzeniami płynności mowy.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI