Sytuacja dziecka jąkającego się w szkole
Uczniowie jąkający się nierzadko są uważani przez rówieśników za mniej atrakcyjnych, a ich sposób komunikowania się z innymi spotyka się z negatywną oceną, przez co są bardziej narażeni na dokuczanie czy mobbing szkolny. Ich konsekwencją mogą być m.in. obniżenie poczucia własnej wartości, zamykanie się w sobie, osłabienie pozycji w grupie, pogorszenie wyników w nauce, zmniejszenie aktywności w życiu społecznym, w tym szkolnym, poczucie wyobcowania, a w skrajnych przypadkach – nawet depresja. Na skutek mobbingu szkolnego u dzieci jąkających się można zaobserwować dodatkowo zwiększenie poziomu odczuwania negatywnych emocji i uczuć związanych z jąkaniem, wzmożone napięcie oraz postawy unikania sytuacji związanych z koniecznością wypowiadania się. W konsekwencji może to spowodować nasilenie się objawów jąkania, a także oddziaływać negatywnie na osiąganie dalszych postępów w terapii logopedycznej. Jak pokazują wyniki przeprowadzonego w roku 2012 w Polsce badania, 73% dzieci z jąkaniem doświadczyło dokuczania w szkole z powodu niepłynności w mowie (Węsierska i in. 2015)1. Dokuczanie przybierało głównie postać przedrzeźniania, przezywania oraz wykluczenia z grupowych zajęć. Do powyższych sytuacji dochodziło najczęściej w klasie, na korytarzu lub na podwórku szkolnym. Zdarza się, że dzieci jąkające się, które doświadczają mobbingu szkolnego, obawiają się prosić o pomoc dorosłych z uwagi na możliwość zignorowania ich problemu lub podjęcie takiej interwencji, która przyczyniłaby się do pogorszenia ich sytuacji.
POLECAMY
Co środowisko edukacyjne powinno wiedzieć o jąkaniu?
Nauczyciel dziecka jąkającego się może odegrać bardzo ważną rolę w jego procesie terapeutycznym. Współpraca pomiędzy dzieckiem jąkającym się, jego rodzicami, logopedą, nauczycielem, pozostałymi pracownikami szkoły, a także społecznością szkolną jest najskuteczniejszą formą pomocy w przypadku jąkania. Logopeda, znający potrzeby dziecka jąkającego się, nawiązując ścisłą współpracę z jego nauczycielem, może zyskać cenne informacje na temat funkcjonowania ucznia w szkole. Zwłaszcza spostrzeżenia wychowawcy dotyczące zachowania dziecka, jego reakcji na jąkanie, określenie sytuacji, k...