Holistyczne podejście do diagnozowania rozwoju dziecka – standaryzowany test KOLD i KORP okiem praktyka

Z praktyki logopedy

Diagnoza dziecka, które przychodzi do gabinetu terapeutycznego, jest najważniejszym pierwszym krokiem do uzyskania rozwiązania trudności i zniwelowania przyczyn zaistniałych nieprawidłowości w zakresie mowy, komunikacji czy ruchu. Rozwój człowieka następuje w wyniku stopniowej koordynacji i scalania jednostek czynnościowych receptorów czuciowych, słuchu i wzroku, kory mózgowej z efektorami obwodowymi. Żeby postawić prawidłową diagnozę, osoba diagnozująca – diagnosta – zobligowana jest do posiadania specjalistycznej wielopłaszczyznowej wiedzy, obejmującej nie tylko obszar pojedynczych trudności, ale także innych, skorelowanych ze sobą obszarów. Holistycznie patrząc na dziecko, można znaleźć odpowiedni łańcuch przyczynowo-skutkowy, co powoduje utożsamienie pierwszego ogniwa odpowiedzialnego za obrazujące trudności. Na podstawie diagnozy, jako jednego z elementów rozpoznania dziecka, formułuje się wnioski diagnostyczne, a następnie plan terapeutyczny, który ma za zadanie pomóc osiągnąć zadowalające rezultaty, zniwelować trudności lub usprawnić funkcje i struktury – w zależności od tego, jak duża jest skala dysfunkcji, z którymi boryka się dziecko.

Oprócz rzetelnie wykonanej diagnozy niezwykle ważnym aspektem jest również wywiad z rodzicem lub opiekunem, a także zapoznanie się z dokumentacją medyczną. Pierwsza część pozwala na określenie czynników przede wszystkim środowiskowych, a także okołoporodowych. Dziecko podczas spotkania diagnostycznego nieraz nie wykazuje zachowania, które opisują rodzice w innych instytucjach, dlatego dobrze jest dowiedzieć się o sytuacjach wychodzących poza ramy pracowni gabinetowej. Druga część odnosi się do dotychczasowej hospitalizacji, która notabene może mieć wpływ na dalsze funkcjonowanie psychospołeczne dziecka: przebyte operacje, narkozy, ingerencje chirurgiczne – są to aspekty, które prawdopodobnie korelują z teraźniejszym stanem dziecka. Informacje o tym powinny być dla diagnosty kluczowe, dlatego warto poświęcić chwilę na to, aby się z tym zapoznać.

POLECAMY

Proces diagnostyczny

Proces diagnostyczny to pewien standard postępowania badawczego wobec pacjenta, który każdy terapeuta diagnosta powinien dostosować do indywidualnych potrzeb podopiecznego. Ma na celu ocenę przede wszystkim sprawności mowy osoby badanej, a także ustalenie występujących nieprawidłowości, które mogą pojawić się w procesie komunikowania się. Ponieważ u dzieci, które spotyka się w gabinetach terapeutycznych, poradniach czy ośrodkach, jest coraz więcej złożonych trudności w funkcjonowaniu, bardzo ważne jest, aby diagnoza była jak najszersza, obejmowała jak najwięcej obszarów, aby diagnosta miał wiedzę, żeby pokierować dziecko do odpowiedniego lekarza czy specjalisty z innej dziedziny. Oczywiście diagnosta nie jest zobligowany do ukończenia wszelkich fakultetów, lecz podstawowa wiedza na temat wielu procesów zachodzących w ciele człowieka powoduje minimalizację czasu terapeutycznego, a zarazem dobry schemat pracy, który pozwala na jak najszybszą pomoc w zaistniałych trudnościach. Istotnym elementem, który również wchodzi w skład rzetelnego badania, jest obserwacja zachowania dziecka wobec miejsca, terapeuty, rodzica czy swobodnej zabawy. Łącząc wszystkie te elementy, można stworzyć dokładny ob...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI