Korelacja ćwiczeń oddechowych z wywoływaniem samogłosek
Istotne jest, aby ćwiczenia oddechowe jako grupa ćwiczeń wstępnych, obok ćwiczeń fonacyjnych, słuchowych i usprawniających aparat artykulacyjny (Banaszkiewicz 2016), mogły być skorelowane z wywoływaniem samogłosek ustnych. Wywoływanie tychże głosek rozpoczyna się, gdy dziecko potrafi wydychać powietrze przez usta (Wiśniewska 2005). W przypadku dzieci rozszczepowych zaburzenia oddechu manifestują się brakiem świadomego kierowania prądem powietrza wdychanego i wydychanego, co jest uwarunkowane wadliwą budową anatomiczną narządów artykulacyjnych.
Uświadomienie dziecku przepływu powietrza podczas oddychania
Pierwszym etapem pracy jest uświadomienie dziecku przepływu powietrza przez usta i nos oraz sposobów realizacji tego zadania. Prosimy zatem dziecko, aby:
POLECAMY
- wdychało i wydychało powietrze przez nos przy złączonych wargach,
- wdychało i wydychało powietrz...