Ćwiczenia oddechowe w terapii mowy rozszczepowej

Metody terapii logopedycznej

W pracy z dzieckiem z rozszczepem podniebienia, niezależnie od tego, na jakim etapie naprawy warunków anatomicznych znajduje się ono, należy stosować ćwiczenia oddechowe. Warto pamiętać, aby trening oddechowy, podobnie jak cała terapia logopedyczna, prowadzony był na miarę aktualnych możliwości pacjenta i przez szereg lat. Dzięki pracy nad prawidłowym oddychaniem jest szansa na ukształtowanie się dobrej fonacji i artykulacji.

Korelacja ćwiczeń oddechowych z wywoływaniem samogłosek

Istotne jest, aby ćwiczenia oddechowe jako grupa ćwiczeń wstępnych, obok ćwiczeń fonacyjnych, słuchowych i usprawniających aparat artykulacyjny (Banaszkiewicz 2016), mogły być skorelowane z wywoływaniem samogłosek ustnych. Wywoływanie tychże głosek rozpoczyna się, gdy dziecko potrafi wydychać powietrze przez usta (Wiśniewska 2005). W przypadku dzieci rozszczepowych zaburzenia oddechu manifestują się brakiem świadomego kierowania prądem powietrza wdychanego i wydychanego, co jest uwarunkowane wadliwą budową anatomiczną narządów artykulacyjnych.

Uświadomienie dziecku przepływu powietrza podczas oddychania

Pierwszym etapem pracy jest uświadomienie dziecku przepływu powietrza przez usta i nos oraz sposobów realizacji tego zadania. Prosimy zatem dziecko, aby:

POLECAMY

  • wdychało i wydychało powietrze przez nos przy złączonych wargach,
  • wdychało i wydychało powietrz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI