Różnorodność ścieżek edukacyjnych dostępnych w systemie szkolnictwa wyższego pozwala na obserwację wyraźnych różnic w sposobach myślenia i rozwiązywania problemów między osobami kształcącymi się w ramach nauk ścisłych, a tymi, które wybierają dziedziny artystyczne. Edukacja o profilu ścisłym, z jej naciskiem na logikę, analizę i metodykę, sprzyja rozwojowi stylów poznawczych ukierunkowanych na strukturalne rozumienie i rozwiązywanie problemów, kształcenie artystyczne, promujące ekspresję, kreatywność i interpretację, rozwija styl poznawczy bardziej otwarty na subiektywne doświadczanie i rozumienie świata, skłania do myślenia dywergencyjnego. Równie istotna w kształtowaniu się stylu poznawczego jest płeć człowieka. W powiązaniu z doświadczeniem edukacyjnym, płeć wpływa na złożoność kognitywnych uwarunkowań człowieka. Różnice w stylu poznawczym ujawniające się w strukturze wypowiedzi narracyjnej jedynie częściowo wynikają z biologicznych uwarunkowań zdeterminowanych płcią, nie mniejsze znaczenie w sposobie interpretowania świata ma środowisko edukacyjne i kulturowe, w jakim rozwija się jednostka.
POLECAMY
Neurobiologiczne odmienności kobiet i mężczyzn
Różnice między kobietami i mężczyznami stały się ostatnio problemem nośnym w analizach naukowych, do czego zapewne przyczynił się rozwój nurtów gender, które płeć sprowadzają do wymiaru kulturowego, interpretując jako zespół atrybutów, zachowań i ról społecznie przypisanych kobietom i mężczyznom. Koncepcje gender, czasem określane mianem konstruktywizmu społecznego, różnice w zachowaniach językowych pomiędzy płciami interpretują jako wynik procesów społecznych i kulturowych, a nie bezpośredni skutek czynników biologicznych. Dowody empiryczne wskazują jednak na biologiczne uwarunkowania różnic w zachowaniach kobiet i mężczyzn, wynikające z budowy ich mózgu. A te neurobiologiczne różnice decydują o odmiennych wzorcach werbalnej i niewerbalnej komunikacji (Puć 2013).
Tab. 1. Różnice w stylach konwersacyjnych kobiet i mężczyzn (Plopa 2007)
AUTORZY BADAŃ |
SFERA |
KOBIETY |
MĘŻCZYŹNI |
Parlee, 1979 |
komunikacja niewerbalna |
podczas rozmowy uśmiechają się i utrzymują kontakt wzrokowy |
kontrolują przebieg konwersacji mówiąc głośniej |
Hall, 1984 |
komunikacja niewerbalna |
zajmują mniejszą przestrzeń osobistą, wykazują się większą wrażliwością na wskazówki niewerbalne, częściej pokazują gesty otwartości |
pokazują większą dominację i więcej oznak wyższego statusu |
Pearson, 1985 |
komunikacja werbalna i dotyk |
wyrażają się w sposób mniej stanowczy i bardziej społecznie czuły |
przerywają innym i chętniej przejmują kontrolę, wyrażają się precyzyjnie |
używają dotyku do wyrażania zachowania, które ma demonstrować ciepło i bliskość |
dotyk traktują jako formę instrumentalnego zachowania bądź jako przejaw zależności czy braku męskości |
||
Selnow, 1985 |
ujawnianie siebie |
chętniej słuchają i ujawniają intymne informacje na swój temat |
częściej przerywają, przeszkadzają, przejmują inicjatywę, niechętnie ujawniają informacje na swój temat |
Hyde, Linn, 1988 |
umiejętności werbalne |
przewaga w twórczości werbalnej, płynności mówienia oraz ogólnym posługiwaniu się językiem |
niewielka przewaga w tworzeniu analogii |
Anderson, Sabatelli, 1999 |
rola rozmówcy |
są plastycznymi i bardziej podtrzymującymi rozmówcami |
dostarczają rozmówcy sugestie, opinie lub informacje | ...