Znaczenie pierwszego karmienia po urodzeniu

Współpraca ze specjalistą

Pierwsze godziny po urodzeniu zaliczane są do najistotniejszych etapów w rozwoju dziecka. Szczególnie podatny na działanie niekorzystnych bodźców jest układ nerwowy noworodka. Zalecanymi metodami ułatwiającymi jego adaptację do życia pozamacicznego są kontakt „skóra do skóry” oraz pierwsze karmienie piersią (Augustyniuk 2011).

Rekomendacje WHO i UNICEF

W latach 80. XX w. Światowa organizacja Zdrowia (WHO) i Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF) wydały rekomendacje, w których określono potrzebę realizacji kontaktu „skóra do skóry” (Jeleń 2014). Powstała inicjatywa Szpital Przyjazny Dziecku, a jej nadrzędnym zadaniem stało się upowszechnianie praktyk promujących i wspierających karmienie piersią w placówkach służby zdrowia w postaci 10 kroków do udanego karmienia piersią (Kowalewska-Kantecka 2016). Czwarty krok zawiera zalecenia, aby umożliwić matce i dziecku jak najwcześniej po porodzie nieprzerwany kontakt „skóra do skóry” oraz pomóc w zainicjowaniu karmienia piersią najszybciej jak to możliwe – „najlepiej w czasie pół godziny od narodzin dziecka” (WHO 2003). Według zaleceń, należy zachęcać matkę do rozpoznania momentu gotowości noworodka do ssania piersi poprzez kontrolę pozycji oraz cech dobrego przystawienia, a w przy-
padku konieczności – udzielić pomocy. Kontakt matki z dzieckiem może być przerwany jedynie ze wskazań medycznych w sytuacji wystąpienia zagrożenia życia lub zdrowia matki i (lub) dziecka (Rozporządzenie Ministra Zdrowia 2018).

POLECAMY

Związek karmienia piersią i kontaktu „skóra do skóry”

Natychmiastowy kontakt „skóra do skóry” oraz wczesne zainicjo...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Magister pielęgniarstwa, położna. Wykładowca w Zakładzie Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej Wydziału Nauki o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego Pracuje w Klinice Neonatologii i Intensywnej Terapii Noworodka IMiDz. Współredaktor i współautor publikacji „Neonatologia praktyczne umiejętności w opiece nad noworodkiem”, współautor publikacji „Pielęgnowanie w położnictwie, ginekologii i neonatologii”, „Postępowanie paliatywne w opiece perinatalnej praktyka kliniczna, etyka, prawo, psychologia”. Obecne zainteresowania dotyczą zagadnień związanych z procedurami wykonywanymi u noworodków w trakcie hospitalizacji oraz opieką nad noworodkiem bezpośrednio po urodzeniu.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI