Zjawisko „Chemobrain”. O wpływie chemioterapii na funkcjonowanie poznawcze pacjenta

Współpraca ze specjalistą

Dane epidemiologiczne pokazują, że występowanie chorób nowotworowych jest coraz większym problemem społecznym. Według statystyk, zachorowalność na nowotwory złośliwe wzrosła w Polsce w ciągu ostatnich trzech dekad ponaddwukrotnie.

Wstęp

W 2010 r. ponad 140 tys. osób zmagało się z chorobą nowotworową, z czego prawie 93 tys. zmarło [Krajowy Rejestr Nowotworów (online)]. W roku 2016 odnotowano 164 tys. przypadków zachorowań, a umieralność – na poziomie 10 tys.
Chemioterapia to jedna z szybciej rozwijających się metod leczenia onkologicznego. Im bardziej jest ono agresywne, tym większa szansa pacjenta na przeżycie. Termin „chemobrain” dotyczy uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego, którego głównym objawem jest pogorszenie stanu kognitywnego osoby poddanej leczeniu chemioterapią. Zgłaszane przez pacjentów problemy dotyczą zazwyczaj pamięci oraz trudności z koncentracją. Choć temat wydaje się bardzo ważny z punktu widzenia pracy neuropsychologa, to obecnie brakuje jeszcze spójnych wniosków badaczy na temat tego zjawiska. Uzyskane 
do tej pory wyniki analiz prowadzonych przez różne ośrodki znacznie się od siebie różnią.
Jedno z pierwszych badań dotyczących zjawiska „chemobrain” zostało przeprowadzone wśród pacjentek z rakiem piersi. Wyniki wykazały nasilone zaburzenia poznawcze u 75% pacjentek w grupie liczącej 28 kobiet (Wieneke, Dienst 1995). Kolejne badania, choć już z mniej spektakularnymi wynikami, również wykazały deficyty poznawcze jako następstwo chemioterapii.
Doktor Kerstin Hermelink, biolog, w artykule dotyczącym tego zjawiska stwierdza, że to zaburzenia depresyjne oraz lęk w głównej mierze korelują z z...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Psycholog, od 2013 r. zatrudniona w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym w Katowicach. Na co dzień pracuje z pacjentami z zaburzeniami pamięci w wyniku urazów czaszkowo-mózgowych, chorób neurozwyrodnieniowych (takich jak choroba Alzheimera lub Parkinsona), a także z pacjentami po udarze mózgu. Absolwentka studium podyplomowego z Neuropsychologii Klinicznej i Diagnozy Neuropsychologicznej. Jest współautorem wielu publikacji krajowych oraz zagranicznych. Współtworzy grupę wsparcia Śląskiego Stowarzyszenia Alzheimerowskiego. Wykładowca akademicki SUM.
     

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI