Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia z pomysłem

21 stycznia 2022

NR 47 (Styczeń 2022)

Zimowe zabawy – utrwalanie głosek ciszących. Scenariusz zajęć dla dziecka 4-letniego po rozszczepie podniebienia

0 354
Temat  Zimowe zabawy – utrwalanie głosek szeregu ciszącego
Cele główne
  • utrwalanie prawidłowej wymowy,
  • usprawnianie aparatu artykulacyjnego,
  • usprawnianie funkcji komunikacyjnych
Cele
szczegółowe
Dziecko:
  • usprawnia podniebienie miękkie,
  • usprawnia język i wargi,
  • wzmacnia pionizację języka (przygotowuje się do artykulacji głosek szumiących, [r]),
  • kształtuje słuch fonemowy,
  • usprawnia mowę opowieściową,
  • utrwala prawidłową wymowę głosek ciszących w wybranym materiale językowym (wyrazy)
Metody pracy
  • ćwiczenia fonacyjne,
  • ćwiczenia oddechowe,
  • ćwiczenia artykulatorów,
  • ćwiczenia językowe
Pomoce 
dydaktyczne
  • wyselekcjonowany materiał językowy,
  • (białe) piórka, lusterko,
  • kulki śniegu wycięte z papieru,
  • słomki,
  • karty pracy 1a, 1b, 2,
  • zdjęcie przedstawiające zimowy krajobraz oraz zdjęcia elementów kojarzonych z tą porą roku


1. Ćwiczenia usprawniające artykulatory
Logopeda wprowadza dziecko w zimową tematykę, pokazuje ilustrację pory roku. Informuje, że zimą często jest mróz i dlatego warto rozgrzać buzię ćwiczeniami. Dziecko siedzi przed lustrem, naśladuje ruchy logopedy:

  • ściąga mięsień okrężny warg w „dzióbek” i rozciąga go w „uśmiechu”,
  • robi „piłeczkę” z języka (wykonuje językiem kółka naokoło zamkniętych ust),
  • robi „balonik”, czyli nadyma policzki przy zamkniętych ustach,
  • parska jak koń (uwaga – trudne!),
  • przesuwa czubkiem języka po podniebieniu, zaczynając od górnych zębów w kierunku podniebienia miękkiego i z powrotem,
  • liczy czubkiem języka górne zęby,
  • robi „łyżkę” („koszyk”) z języka,
  • przesuwa językiem po wewnętrznej stronie dolnych zębów po łuku żuchwy w obu kierunkach,
  • mlaska językiem,
  • pociera grzbietem języka o podniebienie twarde. 

2. Ćwiczenia oddechowe
Terapeuta, rozsypując na stoliku piórka (najlepiej białe), informuje, że to płatki śniegu. Dziecko nabiera powietrze nosem, a następnie:

POLECAMY

  • dmucha gwałtownie – piórka spadają jak płatki śniegu,
  • powoli wydmuchuje powietrze ustami złożonymi w „dzióbek” na piórka tak, by się przemieszczały (wywołuje zamieć śnieżną).

3. Ćwiczenia podniebienia miękkiego z elementami fonacji 
Dziecko, siedząc przed lustrem, naśladuje logopedę, a potem pokazuje właściwą ilustrację:

  • zieje jak pies (język jest wysunięty z jamy ustnej jak najdalej, na brodę),
  • chucha na ręce, żeby je rozgrzać,
  • chucha na lusterko podręczne; na zaparowanej powierzchni rysuje palcem płatek śniegu,
  • nabiera powietrze nosem przy szeroko otwartej jamie ustnej, następnie udaje kichanie, wypowiadając długo: aaaaaaa – psik!

4. ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy