Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zasady i zalecenia pracy terapeutycznej z rodziną w sytuacji diagnozy niepełnosprawności u dziecka

Artykuły z czasopisma | 5 marca 2018 | NR 12
0 2182

Rozmowa z dr hab. Hanną Żuraw – zajmującą się badaniami społecznego uczestnictwa osób niepełnosprawnych w życiu rodzinnym, edukacji i pracy oraz problemami i patologiami społecznymi – o tym, jak współpracować z rodzicami przy prowadzeniu terapii dziecka niepełnosprawnego.

 

POLECAMY

Jakie są uwarunkowania reakcji emocjonalnej rodziców na niepełnosprawność dziecka? 
 
Reakcje rodzicielskie mają swoją dynamikę. Rozpoczynają się szokiem, który trwa relatywnie krótko, ale odznacza się gwałtownymi reakcjami – krzykiem, płaczem, gniewem, stanami niepełnej świadomości i stanami pomrocznymi. Potem następuje drugi etap, zwany etapem kryzysu. Ma on postać psychologicznej żałoby po stracie pewnej części siebie przez rodzica. Chodzi o stratę części „Ja” (Ja rodzica dziecka pełnosprawnego) i symboliczną stratę części dziecka – dziecka pełnosprawnego. W etapie trzecim – pozornego przystosowania – zaczynają działać psychologiczne mechanizmy obronne: represja, zaprzeczanie, racjonalizacja, regresja, szukanie winnego, agresja skierowana na siebie i innych. Pewna grupa rodziców pozostaje na tym etapie, nie chcąc pogodzić się z rzeczywistością. Przysparza im to cierpień, ale choćby za cenę negowania faktów starają się zach...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy