Pacjent 6-letni po obustronnym rozszczepie całkowitym, w terapii logopedycznej od urodzenia. Wczesna interwencja logopedyczna oraz prawidłowo prowadzona terapia głoskowa pozwoliły wywołać i utrwalić wszystkie głoski w normie wiekowej.
Temat | Uwaga, rekin! – utrwalanie głoski [r] w sylabach i logotomach |
Cele główne |
|
Cele szczegółowe |
Dziecko:
|
Metody pracy |
|
Pomoce dydaktyczne |
|
1.Ćwiczenia artykulatorów
Logopeda wprowadza dziecko w tematykę związaną z oceanem, pokazując obrazek rekina z szeroko otwartą paszczą. Informuje, że rekin świetnie potrafi trenować język; proponuje, by zrobić kilka ćwiczeń razem z rekinem. Dziecko siedzi przed lustrem, naśladuje ruchy logopedy:
- ściąga mięsień okrężny warg w „dzióbek” i rozciąga go w „uśmiechu”,
- robi „piłeczkę” z języka (wykonuje językiem kółka naokoło zamkniętych ust),
- naśladuje wargami warkot motorka,
- przesuwa czubkiem języka po podniebieniu, zaczynając od górnych zębów w kierunku podniebienia miękkiego i z powrotem,
- liczy czubkiem języka górne zęby,
- wykonuje „łyżkę” („koszyk”) z języka,
- „wymiata” – przesuwa szerokim językiem od tyłu podniebienia ku przodowi,
- utrzymuje szeroki i wypłaszczony język u góry (boki języka przylegają do bocznych zębów, czubek znajduje się na wysokości wałka dziąsłowego).
2. Ćwiczenie oddechowe
Dziecko zdmuchuje z czubka szerokiego języka małe kawałki papieru.
3. Ćwiczenia podniebienia miękkiego z elementami fonacji
Dziecko, siedząc przed lustrem, na...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!