Terapia pacjenta z głębokimi zaburzeniami rozumienia mowy

Metody terapii logopedycznej

Afazja to spowodowane organicznym uszkodzeniem odpowiednich struktur mózgowych częściowe lub całkowite zaburzenie mechanizmów programujących czynności mowy (nadawanie i odbiór) u człowieka, który już te czynności uprzednio opanował (Maruszewski). Nie wynika z niesprawności aparatu wykonawczego mowy - dotyczy wszystkich czynności językowych, których głębokość nie musi być podobna.

U podstaw modelu afazji, który stworzyła Shille Blumstein (2001 r.), leży założenie, że system języka mówionego składa się z dwóch głównych bloków: odbioru i tworzenia informacji językowej. Właściwy odbiór języka słyszanego jest równoznaczny z jego rozumieniem.

Rozważając termin rozumienia mowy, chcemy wiedzieć, na jakim poziomie pacjent ma trudności. Rozpatrujemy trudności na poziomie wyrazu (słuchu fonemowego), zdania prostego, zdania złożonego oraz tekstu. Klasyfikując trudności pacjenta, bierzemy pod uwagę afazję czuciową podkorową, afazję Wernickiego, transkorową afazję czuciową. Wszystkie afazje czuciowe są afazjami płynnymi.

POLECAMY

Czuciową afazję podkorową charakteryzują głębokie zaburzenia rozumienia mowy słyszanej i powtarzania przy zachowanej spontanicznej mowie samodzielnej oraz czytaniu i pisaniu. Podstawowym deficytem afazji Wernickiego jest zaburzenie słuchu fonemowego. Głębokość tej afazji jest zwykle bardzo duża. Zaburzenia rozumienia są znaczne. Pacjent nie kontroluje również w...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI