Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia z pomysłem

16 września 2021

NR 45 (Wrzesień 2021)

Scenariusz zajęć indywidualnych dla dziecka z ORM lub dyslalią

0 38
Temat  Co robią ślimaki?
Cele główne
  • utrwalanie prawidłowej głoski [ś] w złożeniach dwuwyrazowych i prostych zdaniach, 
  • poszerzanie zasobu czasowników i przymiotników, 
  • stymulacja percepcji słuchowej
Cele
szczegółowe
Dziecko:
  • utrwala głoskę [ś] w złożeniach dwuwyrazowych i prostych zdaniach, a także w grupach spółgłoskowych,
  • poszerza zasób słownictwa czynnego oraz biernego (czasowników, przymiotników, rzeczowników oraz przyimka „na”),
  • ćwiczy pamięć słowną i spostrzegawczość,
  • rozwija sprawność w zakresie motoryki małej,
  • pogłębia fazę wydechową,
  • usprawnia motorykę narządów mowy
Metody pracy
  • wspierająca, stymulująca,
  • czynne: zadań stawianych do wykonania,
  • percepcyjne: instrukcji i pokazu
Czas trwania 30 minut
Pomoce 
edukacyjne
  • arkusz papieru do odcięcia pasków,
  • ołówki, nożyczki,
  • gra planszowa,
  • rozcięte ilustracje ślimaków z karty pracy,
  • karta pracy ze wszystkimi obrazkami (praca domowa)


Ćwiczenie 1.
Ćwiczenie oddechowe. Wycinamy wąskie paski papieru (białego lub kolorowego) i zwijamy je na ołówku, by powstały ślimaki. Wyznaczamy linię startu i urządzamy wyścig: dziecko i terapeuta równocześnie nabierają powietrza nosem, potem każdy dmucha na swojego ślimaka aż do linii mety. Powtarzamy zabawę, nabierając powietrza ustami, dmuchając również ustami. Wygrywa szybszy ślimak.

POLECAMY

Ćwiczenie 2.
Ćwiczenia narządów mowy. Wykonujemy wspólnie z dzieckiem przed lustrem kilka ćwiczeń mających przypomnieć ułożenie narządów mowy do głoski [ś]:

  • całuski,
  • „piłeczka” z języka – język wykonuje okrężne ruchy naokoło zaciśniętego mięśnia okrężnego warg,
  • „rybka” wargami – ściągamy usta w dzióbek, a potem rozchylamy je i przymykamy naprzemiennie,
  • „zamiatanie” dolnych zębów czubkiem języka od środka,
  • „koci grzbiet” z języka – czubek języka zahaczony o dolne zęby, środek języka wygina się ku podniebieniu,
  •  „woźnica”/ciamkanie – grzbiet języka dociska się do środka podniebienia twardego.

Ćwiczenie 3.
Przygotowujemy grę planszową. Podczas niej prosimy o powtarzanie kolejnych złożeń...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy