Przesiewowy Test Logopedyczny – Wersja Zrewidowana (PTL-R)

Warto wiedzieć

Profilaktyka ogólnie polega na zapobieganiu niepożądanym stanom. Ma ona ograniczony zasięg w logopedii, gdyż jest trudno przewidzieć wystąpienie niektórych zaburzeń mowy. Możliwe jest niedopuszczenie do przekształcenia się rozwojowej niepłynności mówienia w jąkanie, ale nie można zapobiec afazji nabytej. Profilaktyka logopedyczna polega więc przede wszystkim na możliwie wczesnym wykrywaniu zaburzeń mowy oraz ich terapii. Jest ona najczęściej kojarzona ze wczesną interwencją (Błeszyński 2015; Kaczorowska-Bray 2015) 
i ma ścisły związek z diagnostyką. 

Zdaniem E. Gacki i M. Kaźmierczak (2017), ważnym elementem profilaktyki logopedycznej jest badanie przesiewowe (skriningowe) mowy, którego celem jest szybkie rozpoznanie dzieci wymagających całościowej terapii logopedycznej. Służą temu różne skale i testy, w tym przesiewowy test logopedyczny. Z niezrozumiałych przyczyn wspomniane autorki nie korzystają z testów przesiewowych w badaniach własnych, które przeprowadziły za pomocą wywiadu z dzieckiem, oceny jego wymowy, sprawności artykulacyjnej, połykania oraz nazywania obrazków. Te przypadkowo dobrane próby nie mają teoretycznego uzasadnienia. Uzyskane wyniki dotyczą głównie wymowy, która jest podstawowym kryterium kwalifikowania dzieci do pełnej (czyli jakiej?) diagnozy logopedycznej. Takie podejście jest powszechne w profilaktyce logopedycznej skupionej na artykulacji.

POLECAMY

Przesiewowe testy logopedyczne

Według Światowej Organizacji Zdrowia test przesiewowy jest wstępnym rozpoznaniem choroby lub zaburzenia dzięki zastosowaniu szybkich metod pomiaru. Jest używany w pierwszej fazie programu przesiewowego, któremu stawia się wymaganie, aby dotyczył istotnych problemów rozwiązywanych za pomocą uznanych metod postępowania (Moćko 2021). Większość narzędzi pomiaru nazywanych testem logopedycznym nie jest nim w rzeczywistości, gdyż nie spełnia kryteriów poprawności. Zdaniem A. Ciechanowicz i zespołu (1996) dobry test jest: trafny (mierzy to, co ma mierzyć), rzetelny (ocenia dokładnie, ale z ryzykiem popełnienia nieznacznego błędu pomiaru), wystandaryzowany (ściśle są przestrzegane procedura badania i sposób oceniania wyników, a pomoce są wyłącznie oryginalne), znormalizowany (ma normy pozwalające określić...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Prof. zw. dr hab., kierownik Zakładu Patologii i Rehabilitacji Mowy Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Założył Fundację „Orator”, która działała w latach 1991–2014. Był przewodniczącym Polskiego Towarzystwa Logopedycznego (1990–1993). Jest autorem wielu monografii na temat różnych zaburzeń mowy (głównie psychogennych), wydanych w języku polskim i angielskim. Opracował oraz wdrożył pierwsze polskie testy rozwoju językowego. Jest szczególnie zainteresowany umacnianiem logopedy w roli diagnosty.

    mgr; Zespół Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu, polonistka, neurologopeda.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI