Zdaniem E. Gacki i M. Kaźmierczak (2017), ważnym elementem profilaktyki logopedycznej jest badanie przesiewowe (skriningowe) mowy, którego celem jest szybkie rozpoznanie dzieci wymagających całościowej terapii logopedycznej. Służą temu różne skale i testy, w tym przesiewowy test logopedyczny. Z niezrozumiałych przyczyn wspomniane autorki nie korzystają z testów przesiewowych w badaniach własnych, które przeprowadziły za pomocą wywiadu z dzieckiem, oceny jego wymowy, sprawności artykulacyjnej, połykania oraz nazywania obrazków. Te przypadkowo dobrane próby nie mają teoretycznego uzasadnienia. Uzyskane wyniki dotyczą głównie wymowy, która jest podstawowym kryterium kwalifikowania dzieci do pełnej (czyli jakiej?) diagnozy logopedycznej. Takie podejście jest powszechne w profilaktyce logopedycznej skupionej na artykulacji.
POLECAMY
Przesiewowe testy logopedyczne
Według Światowej Organizacji Zdrowia test przesiewowy jest wstępnym rozpoznaniem choroby lub zaburzenia dzięki zastosowaniu szybkich metod pomiaru. Jest używany w pierwszej fazie programu przesiewowego, któremu stawia się wymaganie, aby dotyczył istotnych problemów rozwiązywanych za pomocą uznanych metod postępowania (Moćko 2021). Większość narzędzi pomiaru nazywanych testem logopedycznym nie jest nim w rzeczywistości, gdyż nie spełnia kryteriów poprawności. Zdaniem A. Ciechanowicz i zespołu (1996) dobry test jest: trafny (mierzy to, co ma mierzyć), rzetelny (ocenia dokładnie, ale z ryzykiem popełnienia nieznacznego błędu pomiaru), wystandaryzowany (ściśle są przestrzegane procedura badania i sposób oceniania wyników, a pomoce są wyłącznie oryginalne), znormalizowany (ma normy pozwalające określić...