Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia z pomysłem

8 lipca 2022

NR 50 (Lipiec 2022)

Poznajmy się - Scenariusz zajęć dla dziecka dwujęzycznego w wieku od 7 lat

0 99
Cele ogólne
  • doskonalenie kompetencji komunikacyjnych,
  • poszerzanie słownictwa w języku polskim 
Cele szczegółowe
  • wzmacnianie kompetencji dziecka w komunikacji w języku polskim,
  • udoskonalenie pamięci roboczej dziecka,
  • odmiana przymiotników,
  • zadawanie pytań,
  • doskonalenie używania przyimków 
Metody 
i techniki pracy
  • pytania zamknięte, otwarte,
  • zgadywanki,
  • odgrywanie ról,
  • ćwiczenia
Pomoce dydaktyczne
  • karta pracy nr 1: Dni tygodnia, 
  • karta pracy nr 2: Buźki,
  • karta pracy nr 3: Uczucia,
  • karta pracy nr 4: Miejsca,
  • karta pracy nr 5: Biurko,
  • flamastry, kredki, nożyczki, 
  • marionetki,
  • żetony

Przebieg zajęć

1. Do wykorzystania karta pracy nr 1. Jaki mamy dziś dzień tygodnia? Zobacz tabelkę, w której ukryły się dni tygodnia. Poszukajmy rozsypanych sylab.

Wskazówka dla logopedy: Jeśli dziecko nie zna dni tygodnia, to można napisać ich nazwy drukowanymi literami i szukamy dni tygodnia według wzoru. 

POLECAMY

2. Dopasuj emocje do odpowiednej buźki. Jeśli emocja jest pozytywna, dodamy ją do buźki uśmiechniętej, jeśli jest negatywna, wtedy dodamy ją do buźki smutnej (karta pracy nr 2). Przykłady: 

  • zadowolony(-a) – damy do buźki uśmiechniętej,
  • zdenerwowany,
  • zmęczony,
  • szczęśliwy, 
  • smutny,
  • zakochany,
  • spokojny.

Wskazówka dla logopedy: Pokazujemy chłopca i dziewczynkę i pytamy: Dziewczynka jest smutna, a chłopiec? Dzieci dwujęzyczne mogą mieć problemy ze zmianą końcówki w zależności od płci: on smutny, a ona smutna itp. Logopeda pyta dziecko o jego dzisiejsze samopoczucie (karta pracy nr 3). 

3. Teraz pobawimy się w zagadki (karta pracy nr 4). W jakich miejscach możesz usłyszeć: 

  • Pasażerowie lotu AF 128 do Londynu proszeni są o jak najszybsze stawienie się przy bramce numer 5. Samolot jest już gotowy. 
    A. Dworzec     B. Lotnisko        C. Sklep  
  • Jeśli dziecko nie ma czepka i klapków, to nie może pływać. To są rzeczy obowiązkowe. Dodatkowo należy wykupić karnet. 
    A. Basen         B. Plaża             C. Plac zabaw 
  • To jest miejsce tylko dla dzieci, a nie dla zwierząt. Proszę natychmiast opuścić ten teren. My mamy tutaj piaskownice, huśtawki oraz zjeżdżalnie dla dzieci. 
    A. Lotnisko      B. Plac zabaw    C. Plaża 
  • Niestety, ale tego smaku lodów już nie mam. Proponuję nasze ciasto z makiem albo szarlotkę. Może do tego napijecie się państwo kawy. 
    A. Cukiernia     B. Sklep            C. Szkoła 

Wskazówka dla logopedy: Podpowiadamy jedynie dzieciom, które mają ograniczony zakres słownictwa. 

4. Przeciwieństwa. Logopeda czyta dziecku zdania, a ono próbuje je dokończyć.

  • Moje zęby są brudne. Idę umyć zęby. Moje zęby są teraz...
  • Mój rower jest powolny. Nie mam powietrza w kołach, muszę je napompować. Mój...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy