Nowe metody diagnostyczne zaburzeń uwagi u osób dorosłych

Współpraca ze specjalistą Otwarty dostęp

Osoby przejawiające deficyty w zakresie procesów uwagi często trafiają do gabinetu logopedy w poszukiwaniu diagnozy i terapii. W jaki sposób można diagnozować jakość uwagi?

Czym jest uwaga?


Otaczająca nas rzeczywistość obfituje w ogromną liczbę bodźców. W każdym momencie dociera do nas bardzo wiele informacji, które różnią się między sobą wieloma właściwościami. Jedne z nich są istotne, inne – zbędne. Nasz system poznawczy jest w stanie odebrać i przetworzyć jedynie skąpy fragment tego, co jest mu potencjalnie dostępne. Aby uchronić się przed przeładowaniem, potrzebuje czegoś w rodzaju sita, mechanizmu pozwalającego na redukcję nadmiaru informacji. Takim procesem poznawczym, w istocie wieloaspektowym, jest uwaga.

POLECAMY


Uwaga w praktyce logopedy


Zazwyczaj to właśnie logopeda jest tym specjalistą, który, pracując z pacjentem, jest w stanie najpełniej ujrzeć głębokość problemów dotyczących różnych aspektów tego skomplikowanego procesu. Nie tylko pacjenci po przebytych urazach czaszkowo-mózgowych, afatycy czy osoby z diagnozą ADHD, ale także wielu innych chorych, wymagających rehabilitacji (neuro)logopedycznej, ujawniać będzie deficyty wymagające pogłębionej diagnostyki w tym zakresie. Interdyscyplinarny charakter pracy zakłada współdziałanie wielu specjalistów, którzy, aby wzajemnie się uzupełniać, muszą przede wszystkim dobrze rozumieć zróżnicowanie swoich warsztatów pracy. Opisane w tym artykule metody są narzędziami diagnozy psychologicznej i jedynie osoby posiadające tytuł magistra w zakresie psychologii mogą je uzyskać i użytkować. Jeżeli logopeda podejrzewa u swojego pacjenta deficyty procesów uwagi, powinien skierować go na takie właśnie badanie, aby osiągnąć lepszy wgląd w psychologiczny mechanizm jego problemu.

Uwaga jest mechanizmem wieloaspektowym i spełnia wiele funkcji. Efektywne działanie organizmu wymaga prawidłowego przebiegu całości jej procesów. Najważniejsze cechy uwagi to: selektywność, czujność, przeszukiwanie pola percepcyjnego, przerzutność i podzielność.


Cechy charakteryzujące uwagę

 

  • Selektywność – zdolność do wybierania jednego bodźca, a pomijania innych (dystraktorów). Czekając na pociąg, słyszymy odgłosy rozmawiających ludzi, emitowanych reklam, nadawanych komunikatów oraz dźwięki pojazdów. Jednak selektywność uwagi pozwala nam stłumić cały ten szum, dzięki czemu możemy bez większych przeszkód zająć się np. czytaniem gazety.
  • Czujność (przedłużona koncentracja) – zdolność obse...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI