Badanie rozwoju intelektualnego
Diagnoza dostarcza informacji na temat wielowymiarowego funkcjonowania osoby diagnozowanej – zarówno dziecka, jak i osoby dorosłej. Badanie inteligencji, rozumianej najczęściej jako zestaw cech umożliwiających efektywne myślenie i rozwiązywanie problemów, jest niezbędne w celu diagnozowania niepełnosprawności intelektualnej. Przeprowadza się je najczęściej u uczniów mających trudności w uczeniu się oraz wykazujących inne nieprawidłowości w rozwoju. Określenie poziomu rozwoju intelektualnego w przypadku pracy terapeutycznej ukierunkowanej na usprawnianie deficytów pozwala na ustanowienie realnych do osiągnięcia celów terapii. Badaniem intelektu zajmują się psychologowie, wykorzystując do tego testy inteligencji, do których należą m.in. Neutralny kulturowo test inteligencji Cattella, Skala dojrzałości umysłowej Columbia, Test matryc Ravena, Skala inteligencji Wechslera dla dzieci – wersja zmodyfikowana (WISC-R), Międzynarodowa wykonaniowa skala Leitera P-93, Skale inteligencji i rozwoju dla dzieci w wieku 5–10 LAT (IDS), Skala inteligencji Stanford-Binet 5 (SB5). Narzędzia te charakteryzują się różnymi właściwościami psychometrycznymi, dlatego konieczne jest rozważenie, czy dany test spełnia standardy diagnostyczne. Większość narzędzi do badania inteligencji pozwala na przypisanie osobie badanej ilorazu inteligencji (IQ), którego rozkład normalny kształtuje się wokół średniego wyniku 100.
POLECAMY...