Mutyzm wybiórczy z perspektywy poradni psychologiczno-pedagogicznej

Współpraca ze specjalistą

Problem mutyzmu wybiórczego nie jest jeszcze powszechnie znany. Pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych różnie podchodzą do tej kwestii, zwłaszcza w pierwszym zetknięciu z cierpiącym na mutyzm dzieckiem. Bardzo ważne jest, aby przyjąć postawę otwartości na nowe wyzwania i przezwyciężyć lęk przed nieznanym. W końcu to my jesteśmy specjalistami, a rodzice i dzieci mają prawo oczekiwać od nas pomocy.

Wszystko zaczęło się od Ani

Historia zajmowania się dziećmi, u których stwierdzono mutyzm wybiórczy, rozpoczęła się w naszej placówce kilka lat temu, kiedy trafiła do nas 4-letnia Ania. Dziewczynka rok wcześniej zaczęła uczęszczać do przedszkola, w którym z nikim nie nawiązała kontaktu werbalnego, nie jadła, nie piła, nie korzystała z toalety. Całe dnie przesiadywała na krzesełku, nie uczestniczyła w żadnej formie aktywności. 

POLECAMY

Pierwsza wizyta w placówce pozwoliła zaobserwować ogromny lęk dziewczynki, jej zahamowanie ruchowe, bierność, sztywność i napięcie emocjonalne, co w kontekście wywiadu z rodzicem przywoływało charakterystyczny obraz dziecka z mutyzmem wybiórczym. Diagnoza lekarska potwierdziła przypuszczenia. Pierwsza myśl, jaka wówczas pojawiła się w naszych głowach, to była chęć poszukania odpowiedniej placówki, która udzieli profesjonalnej pomocy dziecku i jego rodzinie. Dzisiaj trudno jednoznacznie powiedzieć, co nami kierowało. Z jednej strony odczuwałyśmy lęk, brak...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI