Ćwiczenia fonacyjne

Zajęcia z pomysłem

Zaburzenia fonacji u pacjentów z rozszczepem wargi i podniebienia są spowodowane nadmiernym napięciem mięśniowym i niewłaściwym nastawieniem głosowym. Wynikają one z zaburzeń anatomicznych i czynnościowych. Dodatkowa trudność polega na tym, że pacjent nie może odwołać się do własnego, normatywnego wzorca. Jakie przykłady ćwiczeń fonacyjnych niwelują skutki wady oraz sprzyjają wykształceniu właściwego mechanizmu tworzenia głosu i różnicowania głosek ustnych i nosowych?

Nieprawidłowości w fonacji u osób z mową rozszczepową

Przyczyną zaburzeń fonacji u osób z mową rozszczepową są zmiany w zakresie aparatu mowy, powodujące kompensacyjne wykorzystanie przestrzeni krtani oraz gardła. Pojawiające się nieprawidłowości dotyczą sposobu fonacji, występujących w czasie tworzenia mowy współruchów mimicznych, zwykle nadmiernego napięcia mięśniowego, a także nieprawidłowego nastawienia głosowego. Przyczyną takiego stanu rzeczy są towarzyszące zaburzeniu zmiany anatomiczne i czynnościowe. Nie bez znaczenia jest również brak wzorców własnej, normatywnej mowy, który utrudnia prowadzenie ćwiczeń głosowych (Szkiełkowska, Kazanecka 2011).

POLECAMY

Ćwiczenia fonacyjne powinny zatem dotyczyć nauki opanowania mechanizmu tworzenia głosu z nastawieniem miękkim i aktywnością fałdów głosowych na całej ich długości, zapobiegania zbędnemu zwarciu krtaniowemu, wypracowania umiejętności świadomego ustawiania ruchomych narządów mowy w czasie aktywności głosowej, a także różnicowania głosek ustnych oraz nosowych z kontrolą słuchową realizacji wypowiadanych głosek.

Propozycje ćwiczeń fonacyjnych

Do podstawowych ćwiczeń fonacyjnych należą wszelkiego rodzaju mormoranda, a ich najważniejszym celem jest nauka tworzenia głosu z nastawieniem miękkim (Walencik-Topiłko 2009, Szkiełkowska, Kazanecka 2011, Binkuńska 2012). Chodzi o wypracowanie umiejętności koordynacji oddechu oraz opanowanie czynności zbliżenia do siebie fałdów głosowych podczas tworzenia dźwięku. Powstałemu dźwiękowi nie powinien towarzyszyć szmer powietrza, tak jak to się dzieje w trakcie ataku o charakterze chuchającym. Niewłaściwe jest również tworzenie głosu w sposób eksplozywny, przypominający krzyk, a zatem w sposób charakteryzujący nastawienie twarde.

Klasyczne mormoranda, tworzone z wykorzy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Dr n. hum. w zakresie językoznawstwa, logopeda, adiunkt w Katedrze Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego; w latach 2009–2015 adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Specjalnej i Logopedii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Przewodnicząca Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Logopedycznego. Jako logopeda pracuje od 1996 r.; specjalizuje się w zakresie emisji i higieny głosu oraz wczesnej interwencji logopedycznej. Prowadzi terapię logopedyczną dzieci z zaburzeniami mowy, pracuje również z dorosłymi z zaburzeniami głosu. Autorka publikacji z zakresu logopedii i lingwistyki, w tym monografii Higiena i emisja głosu mówionego.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI