Co niepokoi w rozwoju mowy dziecka do 2. roku życia

Z praktyki logopedy

W pracy logopedy niezbędna jest wiedza o poszczególnych etapach rozwoju dziecka, gdyż wczesne rozpoznanie nieprawidłowości tego procesu pozwala na rozpoczęcie interwencji terapeutycznej, co znacznie zwiększa szanse dziecka na powrót na „prawidłową ścieżkę” rozwoju.

Pierwsze miesiące i lata życia to czas najbardziej burzliwego rozwoju ruchowego i psychicznego dziecka. Ze względu na to, że te dwie sfery w pierwszym okresie są od siebie niejako zależne, mówimy o rozwoju psychoruchowym. Jego poszczególne etapy odbywają się skokowo, w związku z tym określamy je mianem kamieni milowych. Oceniając rozwój dziecka, zwykle przyglądamy się: czynnościom motorycznym, funkcjom ręki, widzeniu, słuchowi, mowie i jej rozumieniu, samodzielności, stopniu uspołeczniania. Wiedza o tych elementach rozwojowych jest istotna, gdyż umożliwia prawidłową diagnozę problemów rozwojowych u dzieci. Chciałabym skupić się na wczesnym rozpoznaniu niepokojących symptomów w rozwoju mowy oraz komunikowaniu się. Poprzez komunikowanie się rozumiem celowe zachowania mające na celu zwrócenie na siebie uwagi, dzielenie wspólnego pola uwagi i przekazanie infor...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI