Zajęcia grupowe z młodzieżą jąkającą się

Zajęcia z pomysłem

Metody terapii logopedycznej osób jąkających się służą upłynnianiu mowy. Przynoszą szybkie, ale niezbyt trwałe efekty, zwłaszcza u młodzieży – osób z utrwalonymi reakcjami unikania i dużą wrażliwością na ocenę otoczenia. Jak zatem skutecznie pracować z młodymi ludźmi?

W terapii osób jąkających się stosowane są różne metody nakierowane na upłynnianie mowy, ćwiczenia oddechowe, zwalnianie tempa mówienia, praca z echokorektorem, rytmizacja mowy itp. Efekty pojawiają się szybko, ale są nietrwałe. Wynika to najprawdopodobniej stąd, że poza poprawą płynności mówienia istotna dla efektów terapii jest poprawa umiejętności komunikowania się, radzenia sobie z często występującą logofobią i emocjami towarzyszącymi jąkaniu. Jest to szczególnie ważne w pracy z młodzieżą. U osoby w wieku młodzieńczym objawy trwają już dłuższy czas, doszło też, niestety, do utrwalenia pewnych reakcji unikania, a wrażliwość na ocenę ze strony innych ludzi (zwłaszcza rówieśników) jest szczególnie nasilona.

POLECAMY

Organizacja zajęć

Zajęcia terapeutyczne mają charakter grupowy (grupy liczą 8–12 uczestników w podobnym wieku). Odbywają się co tydzień przez niemal cały rok szkolny. Od uczestników oczekuje się motywacji własnej do udziału w zajęciach. Doświadczenie pokazuje, że jeśli młodzi ludzie sami nie są zmotywowani, efekty oddziaływań będą mierne bądź żadne. Część osób wykazuje jednak duży wstępny opór przed uczestnictwem w grupowej terapii. Wtedy umawiamy się na trzykrotne przyjście na zajęcia i podjęcie decyzji co do ewentualnej kontynuacji (ogromna większość młodych ludzi pozostaje na zajęciach, gdyż wspomniany wstępny opór wynika często ze strachu przed nową sytuacją). Zajęcia grupowe poprzedzone są kilkoma indywidualnymi konsultacjami, w których uczestniczą uczniowie razem z rodzicami. W czasie trwania terapii grupowej istnieje możliwość konsultacji indywidualnych celem dostosowania ćwiczeń pod kątem potrzeb poszczególnych uczestników. Ze względu na to, że dużą wagę przywiązujemy do podmio...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Psycholog, logopeda, absolwentka Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, pomagisterskiego studium logopedycznego oraz studiów podyplomowych z zakresu kształcenia głosu i mowy w SWPS Uniwersytecie Humanistycznospołecznym . Obecnie zajmuje się diagnozą i terapią dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy, głównie jąkających się.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI