Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia z pomysłem

25 listopada 2020

NR 40 (Listopad 2020)

Scenariusze pracy dla dzieci z mutyzmem wybiórczym na etapie 3 – komunikacja niewerbalna

0 383
Temat:
Ćwiczenia dla dzieci z mutyzmem wybiórczym
Cele ogólne: 
Przejście od etapu gestu do mowy swobodnej
Wskazanie gestem: skinieniem głowy bądź palcem
Uzyskanie werbalnego potwierdzenia bądź negacji na zadane pytanie: tak, nie
Udzielanie odpowiedzi werbalnej na pytania: jednowyrazowej, całym zdaniem
Gimnastyka narządów artykulacyjnych, motoryki małej i dużej
Ćwiczenia i utrwalanie prawidłowych wzorców artykulacyjnych
Swobodne, spontaniczne wypowiadanie się w sytuacjach społecznych
Cele szczegółowe: 
Kształtowanie zdolności koncentracji, uwagi oraz pamięci, spostrzegawczości i słownika czynnego
Nauka oddychania i umiejętności rozluźniania narządów artykulacyjnych
Wzmacnianie umiejętności naśladowania, rytmizacji tekstu, przedstawiania muzyki ruchem
przeznaczenie:
Dzieci z MW w  wieku przedszkolnym, młodszym wieku szkolnym oraz dzieci z  problemami artykulacyjnymi
Pomoce dydaktyczne:
Karty pracy, kartki A4, klej, nożyczki, kredki,  instrumenty muzyczne
Czas realizacji:
Jako urozmaicenie zajęć logopedycznych, kilka/kilkanaście spotkań terapeutycznych, zgodnie z poniższym schematem i stanem psychofizycznym dziecka

Proponowane karty pracy wykorzystują głównie metodę modelowania i przeznaczone są dla dzieci z mutyzmem wybiórczym, które są na etapie 3 w komunikacji (komunikacja niewerbalna). Pomagają w przejściu od gestu, pojedynczego słowa, poprzez zdania proste, rozwinięte, do rozmowy i swobodnej komunikacji.

POLECAMY

Ćwiczenia zawarte w scenariuszach obejmują kilka szczebli od gestu do swobodnej mowy, wykorzystując zasady obciążenia komunikacyjnego. Należy również pamiętać o wcześniejszym nawiązaniu relacji terapeutycznej, aby lęk dziecka był jak najmniejszy.

Ćwiczenia logopedyczne pozwalają przekierować uwagę dziecka z procesu mówienia na inny cel – ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia buzi i języka, naśladowanie, usprawnianie motoryki małej itp.

Karty stanowią praktyczne narzędzie, które może wspomóc nie tylko logopedę, ale również koordynatora, specjalistę, nauczyciela, terapeutę i rodzica. Całość powinna być modyfikowana i dostosowywana do wieku, potrzeb i stanu psychofizycznego dziecka. Niektóre szczeble pracy mogą wymagać dodatkowych powtórzeń lub uzupełnień. Propozycje stanowią tylko niewielki wycinek pracy nad MW.

SZCZEBEL I – POKAŻ, GDZIE JEST? – GEST

Przebieg zajęć: Zadaniem dziecka jest wskazanie na sobie bądź na obrazku wymienianych elementów – części ciała.

Ćwiczenie 1
Pokaż, gdzie jest?

Wymieniamy po kolei wszystko to, co jest w zakresie możliwości dziecka, co jest znane, np. części ciała, przedmioty w pokoju, zabawki, meble. Zadaniem dziecka jest wskazać na obrazku bądź dotknąć w rzeczywistości wszystkie elementy pojedynczo, a następnie po kolei.

„Pokaż, gdzie jest?”
OKO UCHO NOS BRZUCH
PRAWA RĘKA, LEWE KOLANO, GŁOWA
RĘKA KOLANO

Pokaż: oko, ucho, nos, brzuch, prawa ręka, lewe kolano, głowa – według przedstawionego schematu:

„Pokaż gdzie jest?”
Oko,
Oko, ucho,
Oko, ucho, nos,
Oko, ucho, nos, brzuch,
Oko, ucho, nos, brzuch, prawa ręka,
Oko, ucho, nos, brzuch, prawa ręka, lewe kolano,
Oko, ucho, nos, brzuch, prawa ręka, lewe kolano, głowa,
Oko, ucho, nos, brzuch, prawa ręka, lewe kolano, głowa i zabawa już gotowa

 

SZCZEBEL II – CIĄGI

Przebieg zajęć: Zadaniem dziecka jest pokazanie skinieniem głowy bądź gestem wskazywania palcem wszystkich elementów/obrazków w wymienianej kolejności (według poleceń).

Ćwiczenie 1
Tabela do wspólnego wskazywania

Wskazujemy zwierzęta, zabawki, owoce bądź kolory. Możemy stawiać na polach pionek po kolei lub wybiórczo, wskazując dane pole, przeskakujemy dalej. Dorosły nazywa, dziecko ustawia pionek.

Ćwiczenie 2
Tabela do wspólnego liczenia/wyliczania

Pokoloruj na swój ulubiony kolor te pola z liczbami, które znasz i potrafisz prawidłowo nazwać. Wskazujemy/nazywamy według kolejności bądź pokolorowanego schematu. Osoba koordynująca zabawę powinna wybrać sobie pierwsze pole, na tzw. przełamanie.

Możemy wykorzystać tekst wierszyka do wyszukiwania czytanych liczb, naśladowania czynności: podskakujemy, robimy rowerek, liżemy lody, witamy się. Potem możemy liczyć naprzemiennie i każdy samodzielnie (dziecko liczy do tylu, do ilu potrafi).

SZCZEBEL III – ODPOWIEDZ: TAK – NIE

Przebieg zajęć: Zadaniem dziecka jest udzielenie jednowyrazowej odpowiedzi potwierdzającej lub negującej TAK lub NIE.

  1. Czy słońce jest gorące?
  2. Czy kot szczeka?
  3. Czy kura...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy