Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia z pomysłem

16 września 2021

NR 45 (Wrzesień 2021)

Scenariusz zajęć indywidualnych dla dziecka 9-letniego z ZD

0 31
Temat Lato
Cele główne Rozwijanie kompetencji językowych i komunikacyjnych 
Cele
szczegółowe
Dziecko:
  • rozwija umiejętności komunikowania swoich potrzeb i upodobań,
  • kształtuje umiejętności uważnego słuchania oraz rozumienia poleceń,
  • rozwija sprawności w zakresie poprawnego reagowania na opisywane obiekty i aktywności,
  • poszerza zasób słownictwa czynnego oraz biernego,
  • ćwiczy myślenie poprzez kategoryzowanie na zasadzie asocjacji,
  • rozwija umiejętności intrawerbalne (mówienie o rzeczach i działaniach, które nie są widoczne dla mówiącego),
  • ćwiczy motorykę małą
Metody pracy
  • metoda wspierająca, stymulująca, usprawniająca,
  • metoda czynna: zadania stawiane do wykonania,
  • metoda wyodrębnionych prób
Czas trwania 60 minut
Pomoce 
edukacyjne
  • karty z realistycznymi zdjęciami,
  • gra LALECZKI Granna,
  • karty z poleceniami/pytaniami,
  • kartka, kredki, nożyczki, klej


Przebieg zajęć

Ćwiczenie 1.
Ćwiczenie mowy biernej (reakcji słuchacza oraz reakcji słuchacza – funkcja, cecha, klasa). Dziecko wskazuje właściwy obrazek spośród kilku zaprezentowanych oraz wykonuje polecenia terapeuty:

POLECAMY

  • Pokaż słońce. Zdjęcia: słońce, chmury, drzewo, tęcza.
  • Pokaż lato. Zdjęcia: zima, lato.
  • Pokaż, co świeci latem. Zdjęcia: słońce, chmury, drzewo, tęcza.
  • Pokaż, gdzie jest ciepło. Zdjęcia: lato, zima.
  • Pokaż, jakie jest słońce. Zdjęcia: kolory żółty, niebieski, czarny.
  • Pokaż, jak jest w lecie. Zdjęcia: ciepło, zimno.
  • Pokaż, co robimy w lecie: jemy lody, jeździmy na rowerze/hulajnodze, pływamy w jeziorze, budujemy babki z piasku. Zdjęcia opisane + jazda na sankach, lepienie bałwana, rzucanie śnieżkami...
  • Wybierz, w co się ubieramy w lecie. Zdjęcia ubrań let-nich (czapka z daszkiem, krótkie spodenki, koszulka z krótkim rękawem) i zimowych (ciepła kurtka, wełniana czapka, kombinezon).
  • Pokaż, co zakładamy na głowę/nogi/brzuch.

Uwagi: Najpierw terapeuta sprawdza, czy dziecko rozpoznaje wszystkie obiekty/aktywności na zdjęciach. Jeśli dziecko ma trudności z wyborem jednego obrazka spośród kilku prezentowanych, wówczas terapeuta demonstruje tylko jeden obrazek, ucząc właściwej reakcji na polecenie. Następnie zwiększa repertuar obrazków do wyboru.

Ćwiczenie 2.
Ćwiczenie mowy biernej i czynnej. Dziecko reaguje na polecenie terapeuty:

  • Narysuj słońce.
    Dziecko prosi o potrzebne przedmioty do wykonania zadania (karta, kredka).
  • Wytnij słońce.
    Dziecko prosi o nożyczki.
  • Przyklej słońce.
    Dziecko prosi o klej.

Uwagi: Jeśli dziecko nie prosi o potrzebne rzeczy, to terapeuta podpowiada, pokazując przedmiot (aby dziecko go nazwało), albo podpowiada echowo (aby powtórzyło nazwę za terapeutą). Kiedy dziecko prosi o brakujące przedmioty, można zamienić się rolami. Wówczas dziecko komunikuje, jakie czynności ma wykonywać terapeuta: rysuj/narysuj, wytnij, przyklej.

Ćwiczenie 3.
Ćwiczenie mowy czynnej. Dziecko nazywa obiekty oraz aktywności na zdjęciach w reakcji na pytania terapeuty:

  • Co to jest? (słońce)
  • Jakie jest słońce? (żółte)
  • Co robi słońce? (świeci)
  • Jaka to pora roku? (lato)
  • Co świeci w lecie? (słońce)
  • Co zakładasz na głowę/brzuch/nogi? (czapkę/bluzkę/spodenki)
  • Co robimy w lecie? (jemy lody, jeździmy na rowerze, pływamy w jeziorze, bawimy się w piasku)
  • Co jesz w lecie? (lody)
  • Na czym jeździsz? (na rowerze/hulajnodze)
  • Co robisz w wodzie? (pływam)
  • Gdzie pływasz? (w wodzie)
  • Co robisz w piasku? (bawię się, buduję)
  • Gdzie się bawisz? (w piasku)

Uwagi: Jeśli dziecko opanuje odpowiadanie na pytania na podstawie obrazków, można wycofać podpowiedzi wzrokowe w celu rozwijania umiejętności intrawerbalnych (mówienia o rzeczach i działaniac...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy