Temat | Lato |
Cele główne | Rozwijanie kompetencji językowych i komunikacyjnych |
Cele szczegółowe |
Dziecko:
|
Metody pracy |
|
Czas trwania | 60 minut |
Pomoce edukacyjne |
|
Przebieg zajęć
Ćwiczenie 1.
Ćwiczenie mowy biernej (reakcji słuchacza oraz reakcji słuchacza – funkcja, cecha, klasa). Dziecko wskazuje właściwy obrazek spośród kilku zaprezentowanych oraz wykonuje polecenia terapeuty:
- Pokaż słońce. Zdjęcia: słońce, chmury, drzewo, tęcza.
- Pokaż lato. Zdjęcia: zima, lato.
- Pokaż, co świeci latem. Zdjęcia: słońce, chmury, drzewo, tęcza.
- Pokaż, gdzie jest ciepło. Zdjęcia: lato, zima.
- Pokaż, jakie jest słońce. Zdjęcia: kolory żółty, niebieski, czarny.
- Pokaż, jak jest w lecie. Zdjęcia: ciepło, zimno.
- Pokaż, co robimy w lecie: jemy lody, jeździmy na rowerze/hulajnodze, pływamy w jeziorze, budujemy babki z piasku. Zdjęcia opisane + jazda na sankach, lepienie bałwana, rzucanie śnieżkami...
- Wybierz, w co się ubieramy w lecie. Zdjęcia ubrań let-nich (czapka z daszkiem, krótkie spodenki, koszulka z krótkim rękawem) i zimowych (ciepła kurtka, wełniana czapka, kombinezon).
- Pokaż, co zakładamy na głowę/nogi/brzuch.
Uwagi: Najpierw terapeuta sprawdza, czy dziecko rozpoznaje wszystkie obiekty/aktywności na zdjęciach. Jeśli dziecko ma trudności z wyborem jednego obrazka spośród kilku prezentowanych, wówczas terapeuta demonstruje tylko jeden obrazek, ucząc właściwej reakcji na polecenie. Następnie zwiększa repertuar obrazków do wyboru.
POLECAMY
Ćwiczenie 2.
Ćwiczenie mowy biernej i czynnej. Dziecko reaguje na polecenie terapeuty:
- Narysuj słońce.
Dziecko prosi o potrzebne przedmioty do wykonania zadania (karta, kredka). - Wytnij słońce.
Dziecko prosi o nożyczki. - Przyklej słońce.
Dziecko prosi o klej.
Uwagi: Jeśli dziecko nie prosi o potrzebne rzeczy, to terapeuta podpowiada, pokazując przedmiot (aby dziecko go nazwało), albo podpowiada echowo (aby powtórzyło nazwę za terapeutą). Kiedy dziecko prosi o brakujące przedmioty, można zamienić się rolami. Wówczas dziecko komunikuje, jakie czynności ma wykonywać terapeuta: rysuj/narysuj, wytnij, przyklej.
Ćwiczenie 3.
Ćwiczenie mowy czynnej. Dziecko nazywa obiekty oraz aktywności na zdjęciach w reakcji na pytania terapeuty:
- Co to jest? (słońce)
- Jakie jest słońce? (żółte)
- Co robi słońce? (świeci)
- Jaka to pora roku? (lato)
- Co świeci w lecie? (słońce)
- Co zakładasz na głowę/brzuch/nogi? (czapkę/bluzkę/spodenki)
- Co robimy w lecie? (jemy lody, jeździmy na rowerze, pływamy w jeziorze, bawimy się w piasku)
- Co jesz w lecie? (lody)
- Na czym jeździsz? (na rowerze/hulajnodze)
- Co robisz w wodzie? (pływam)
- Gdzie pływasz? (w wodzie)
- Co robisz w piasku? (bawię się, buduję)
- Gdzie się bawisz? (w piasku)
Uwagi: Jeśli dziecko opanuje odpowiadanie na pytania na podstawie obrazków, można wycofać podpowiedzi wzrokowe w celu rozwijania umiejętności intrawerbalnych (mówienia o rzeczach i działaniac...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!