Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia z pomysłem

16 września 2021

NR 45 (Wrzesień 2021)

Scenariusz zajęć indywidualnych dla dziecka 6-letniego z autyzmem

0 34
Temat Nad morzem
Cele główne Rozwijanie kompetencji językowych i komunikacyjnych
Cele
szczegółowe
Dziecko:
  • poszerza zasób słownictwa czynnego oraz biernego,
  • dzieli obiekty ze względu na ich cechy,
  • kształtuje umiejętności społeczne,
  • rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe,
  • ćwiczy logiczne myślenie,
  • ćwiczy uwagę i pamięć słuchową,
  • rozwija sprawności w zakresie motoryki małej,
  • rozwija wrażliwość słuchową poprzez dostarczanie różnorodnych bodźców słuchowych,
  • usprawnia narządy artykulacyjne,
  • wykonuje ćwiczenia fleksyjne
Metody pracy
  • metoda wspierająca, stymulująca, usprawniająca,
  • metody czynne: zadań stawianych do wykonania,
  • metody percepcyjne: instrukcji i pokazu,
  • metoda wyodrębnionych prób
Czas trwania Według potrzeby
Pomoce 
edukacyjne
  • karty z realistycznymi zdjęciami,
  • pojemnik z kaszą/piaskiem kinetycznym, grabki,
  • gra planszowa,
  • materiał obrazkowo-wyrazowy,
  • pompony, szczypce, kubki, żetony,
  • owoce – zestaw do zabawy albo obrazki przedstawiające owoce,
  • rybki i wędka na magnes,
  • nagrania dźwiękonaśladowcze – odgłosy środków transportu


 

POLECAMY

Ćwiczenie 1.

Swobodna rozmowa terapeuty z dzieckiem na temat wycieczki nad morze. Wykorzystanie zdjęć przygotowanych przez rodzica jako podpowiedzi wizualnych. Dziecko odpowiada na pytania terapeuty, budując pełne zdania:

  • Czy byłeś nad morzem? (Tak, byłem nad morzem).
  • Co widziałeś? (Widziałem morze i plażę/nie pamiętam itp.).
  • Czy podobało ci się na plaży? (Tak, podobało mi się).
  • Co najbardziej? (Podobała mi się woda/piasek itp.).
  • Czym pojechałeś nad morze? (Pojechałem autem/pociągiem itp.).
  • Co zabrałeś ze sobą na plażę? (Zabrałem plecak/nie wiem, co zabrałem itp.).
  • Co robiłeś na plaży? (Kąpałem się w morzu itp.).

Uwagi: Jeśli dziecko nie odpowiada na pytania, to pokazujemy właściwe zdjęcia. Podpowiadamy echowo i dziecko powtarza za terapeutą.

Ćwiczenie 2.

Ćwiczenie słuchowe. Rozpoznawanie odgłosów pojazdów. Dziecko nazywa pojazdy na zdjęciach. Następnie terapeuta prezentuje dwa pojazdy, które wydają wyraźnie zróżnicowane dźwięki. Dziecko odsłuchuje nagrania i próbuje przyporządkować usłyszane odgłosy do zdjęć. W przypadku trudności terapeuta prezentuje w izolacji dwa nagrania pojazdów (dźwięk z obrazkiem). Następnie różnicuje słuchowo, podając jeden dźwięk do dwóch obrazków. Kiedy dziecko wskazuje właściwy obrazek, terapeuta dołącza drugie nagranie. Stopniowo zwiększana jest trudność o liczbę nagrań i obrazków.

Prezentowane odgłosy: samolot, helikopter, samochód, pociąg, rower, tramwaj, autobus.

Dziecko buduje zdania, komentując, czy podróżowało określonymi środkami transportu, np. „Jeszcze nie leciałem samolotem”, „Jeżdżę na rowerze”. Terapeuta podpowiada echowo: „A ty?”, aby dziecko nie tylko mówiło o swoich doświadczeniach, lecz także uczyło się okazywać zainteresowanie drugiej osobie.

Ćwiczenie 3.

Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne – mięsień okrężny warg, pionizacja języka, przygotowujące do wywołania głosek szeregu szumiącego (cz, dż, sz, rz-ż). Dziecko wybiera ulubioną grę planszową/zręcznościową i przed każdym ruchem w grze wykonuje ćwiczenie artykulacyjne po terapeucie.

Ćwiczenia do naśladowania:

  • usta w dzióbek, cmokanie,
  • naprzemiennie dzióbek – uśmiech,
  • parskanie, motorek z warg,
  • kląskanie przy szeroko otwartej buzi,
  • unoszenie szerokiego języka do wałka dziąsłowego,
  • stawianie czubkiem języka trzech kropek na podniebieniu (pierwsza – tuż za górnymi siekaczami, druga – na wałku dziąsłowym, trzecia – z tyłu podniebienia),
  • przesuwanie językiem po podniebieniu w kierunkach: przód–tył, tył–przód,
  • „łopata” – delikatne wysunięcie szerokiego języka, rozciągającego się do kącików ust,
  • przygryzanie zębami trzonowymi boków szerokiego języka,
  • „wahadełko” – szybkie przesuwanie językiem od jednego do drugiego kącika ust,
  • „żądło” – wysuwanie wąskiego języka,
  • naprzemiennie „żądło” – „łopata”,
  • unoszenie „łopaty” i zakładanie na górne zęby, stopniowo przenoszenie za górne zęby.

Jeśli występują trudności podczas wykonywania ćwiczeń, terapeuta manualnie podpowiada, np. za pomocą szpatułki.

Ćwiczenie 4.

Ćwiczenie mowy czynnej. Terapeuta ukrywa obrazki w pojemniku z kaszą/piaskiem kinetycznym (imitacja plaży). Dziecko wyszukuje obrazki 
za pomocą grabek oraz nazywa przedstawione obiekty/przedmioty. Jeśli dziecko nie rozpoznaje obrazka, wówczas terapeuta podpo-
wiada echowo nazwę obiektu i dziecko ją powtarza. W celu sprawdzenia, czy dziecko zapamiętało nazwę, terapeuta przeprowa-
dza dwie próby rozpraszające (umiejętności opanowane przez dziecko, np. pokaż nos/jak masz na imię?), kolejno wraca do ćwiczonego obrazka i prosi o jego nazwanie.
Materiał językowo-obrazkowy: statek, słońce, morze, ryba, mewa, muszelki, okulary przeciwsłoneczne, babki z piasku, sandały, lody, leżak, strój kąpielowy, koło ratunkowe/do pływania, plecak, wiaderko, łopatki, grabki.
Kiedy dziecko zna nazwy obrazków, terapeuta wycofuje podpowiedzi wzrokowe. Dziecko podaje z pamięci skojarzenia z wakacjami/morzem. W przypadku trudności mówienia z pamięci terapeuta stopniowo zakrywa obrazki, zwiększając samodzielność dziecka.

Ćwiczenie 5.

Ćwiczenie mowy biernej i czynnej (reakcji słuchacza – funkcja, cecha, klasa, umiejętności intrawerbalnych) oraz ćwiczenie słuchu fonemowego. Dziecko kończy frazy wypowiadane przez terapeutę. Jeśli występują trudności w podaniu słowa rymującego się, terapeuta podpowiada, prezentując właściwy obrazek. Stopniowo wycofuje obrazki, aby dziecko samodzielnie kończyło rymujące się zdania.

Materiał językowy:

  • Bardzo gorące, w lecie świeci... (słońce).
  • O tej porze chętnie wybiorę się nad… (morze).
  • Gdzie szybko pływa, taka zwinna… (ryba).
  • Na plaży głośno śpiewa, duża, biała… (mewa).
  • Kiedy słońce w oczy świeci, wie każdy mały, żeby założyć… (okulary).
  • Na duże upały, na stopy załóż wygodne… (sandały).
  • W lecie zjem dla ochłody, zimne, pyszne… (lody).
  • Spróbuj letniego przysmaku i odpoczywaj na… (leżaku).
  • Wskocz do zimnej wody, tylko załóż… (strój kąpielowy).
  • Zobacz, usiadła pszczoła, na kawałku ratunkowego… (koła).
  • Czy widziałeś czarnego robaka? Co wszedł do małego… (plecaka).

Ćwiczenie 6.

Ćwiczenie mowy biernej (reakcji słuchacza oraz reakcji słuchacza – funkcja, cecha, klasa). Dziecko koloruje właściwy obrazek zgodnie z instrukcją terapeuty. Jeśli dziecko nie wykonuje polecenia, terapeuta zadaje pytania pomocnicze. 
Dziecko słucha i koloruje wg instrukcji:

  • Słońce jest żółte (czarno-biały obrazek słońca z chmurą).
  • Lody na patyku są czekoladowe (brązowe). Lody w wafelku są truskawkowe (czerwone) – czarno-białe obrazki przedstawiające lody na patyku, lody w wafelku.
  • Piłka na górze ma (niebieskie) paski. Piłka na dole jest niebieska – czarno-białe obrazki przedstawiające piłki – u góry, na do...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy