Teleporady lekarskie najpierw pojawiły się za granicą, w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Dopiero potem, kiedy wybuchła pandemia COVID-19, rozpowszechniły się na całym świecie i zawitały między innymi do Polski. Wprowadzenie ich w polskim systemie ochrony zdrowia zostało usankcjonowane prawnie przez szereg aktów prawnych, w tym:
- ustawę o świadczeniach opieki zdrowotnej;
- rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia;
- regulacje Narodowego Funduszu Zdrowia.
Wymienione dyrektywy pozwoliły nie tylko na powszechne wdrożenie teleporad w prywatnych i publicznych placówkach zdrowia, ale też ustalenie standardów jakości usług świadczonych zdalnie oraz zabezpieczenie praw pacjenta i poufności danych medycznych. Możesz więc być pewien, że teleporady przeprowadzane są z poszanowaniem zasad etyki lekarskiej. To nie jest gorsza wersja konsultacji lekarskiej, tylko po prostu inna jej forma.
Jak używać teleporady?
Instrukcja jest prosta – wchodzisz na stronę HomeDoctor.pl, wypełniasz formularz, w którym podajesz swoje dane, wybierasz specjalistę, z jakim chcesz porozmawiać oraz dogodny termin konsultacji, płacisz za usługę przelewem, a potem czekasz na telefon od lekarza. W trakcie teleporady zostaniesz poproszony o dokładne opisanie swojego problemu i doskwierających Ci objawów – na podstawie tego opisu oraz Twojej historii chorób lekarz postawi diagnozę oraz dobierze odpowiednie leczenie. Kod do recepty otrzymasz SMS-em, a e-zwolnienie automatycznie prześle się na profil Platformy Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Tym sposobem załatwisz wszystko w kilka minut, bez wychodzenia z domu i bez zbędnych formalności.